Handels medlemmar: dramatisk försämring av välfärden sedan valet 2010

Handels medlemmar upplever att välfärdens trygghetssystem urholkats sedan valet 2010 – nära 70 procent säger att det sociala skyddsnätet försvagats. Mer än hälften anser att skolan och sjukvården blivit sämre.
- Våra medlemmar ger tydligt underbetyg åt regeringens politik. Den är också oroande då välfärdslösningarna är en förutsättning för ett jämlikt arbetsliv, säger Susanna Gideonsson, Handels förste vice ordförande.

Handels/Novus medlemsundersökning från hösten 2013 visar att de svarande upplevt försämringar på en rad punkter som rör välfärden. När det gäller det sociala skyddsnätet, a-kassa och socialförsäkringar, svarar 49 procent att det blivit mycket sämre och 19 procent att det blivit sämre sedan förra riksdagsvalet. Bara 4 procent av Handels medlemmar tycker att skyddsnätet blivit bättre.

- Vi visste att det fanns en utbrett missnöje med nuvarande politik, som innebär att de individuella lösningarna blir en allt större del av välfärden. De här siffrorna bekräftar i än hög grad att våra medlemmar vill ha en generell, skattefinansierade välfärd av god kvalitet, säger Susanna Gideonsson.

När det gäller barnomsorgen har nästan hälften, 49 procent, svarat att den försämrats sedan 2010. Endast en (1) procent säger att barnomsorgen blivit mycket bättre. Hela 59 procent av medlemmarna anser att skolan blivit sämre under perioden och två av tre, 66 procent, att äldreomsorgen blivit sämre.

- Det är alarmerande siffror, inte minst då arbetsmarknaden under samma tid blivit allt mer otrygg – visstidsanställningarna har ökat explosionsartat och närmast okontrollerat. På bara tre år har stora delar av det sociala skyddsnätet repats upp, säger Susanna Gideonsson.

Medlemmarnas upplevelser speglas även objektivt i flera andra aktuella undersökningar, som den omfattande PISA-undersökningen av skolan: Sverige har i internationell jämförelse tappat stort i placering när det gäller 15-åringars kunskaper.

Handels arbetar för trygga jobb, ordningsregler på arbetsmarknaden, en politik för full sysselsättning och förstärkt arbetslöshetsförsäkring.

- Undersökningen visar åter både hur starkt förankrad vår linje är bland medlemmarna och hur angeläget det är att byta politik, säger Susanna Gideonsson.

För mer information kontakta:
Josefine Boman, utredare Handels, tel 072-221 61 21
Lilly Hallberg, vik pressekreterare, tel 070-675 19 89

Bifogat: Tabell "Tycker du att det blivit bättre eller sämre sedan förra riksdagsvalet inom följande områden?
Fakta: I Handels/Novus medlemsundersökning "Välfärd", hösten 2013, har 584 Handelsmedlemmar deltagit

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 150 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.