Handels medlemmar stödjer jämställdhetspotter

En enkät som Handelsanställdas förbund har låtit göra bland sina medlemmar visar att en stor majoritet vill utjämna löneskillnaderna mellan manligt och kvinnligt dominerade branscher med hjälp av jämställdhetspotter. De anser också att handelsanställda bör få större löneökningar än de som har avtalats inom industrin.

Under förra veckan, 6-10 februari, besökte Handels företrädare 15.223 anställda på 7.935 butiks- och lagerarbetsplatser runtom i landet och pratade om läget i avtalsrörelsen. I samband med detta gjordes också en webb-baserad enkät av Novus Opinion som visar att det finns ett starkt stöd bland medlemmarna för förbundets krav i de pågående avtalsförhandlingarna med Svensk Handel.

En stor majoritet, 76 procent, anser att Handels ska fortsätta att ta strid för att utjämna löneskillnader mellan kvinnligt och manligt dominerade branscher inom handeln, där de kvinnodominerade har en lägre snittlön. Arbetsgivarorganisationen Svensk Handel har i sitt bud sagt nej till en jämställdhetspott.

92 procent av medlemmarna tycker också att det är mycket eller ganska viktigt att handelsanställda får större löneökningar än de som har avtalats inom industrin, för att utjämna löneskillnader mellan olika yrken.

– Det här är ett tydligt kvitto på att vi har ett starkt stöd i de kritiska frågorna, där vi är helt oense med arbetsgivarsidan. Våra besök på arbetsplatserna visar också att våra medlemmar är mycket engagerade och upprörda över Svensk Handels ovilja att diskutera våra krav, säger Tommy Tillgren, förhandlingsledare på Handels.

Endast två procent av medlemmarna vill ha en helt lokal lönefördelning, där den enskilde inte är garanterad en löneökning, vilket Svensk Handel har krävt. 84 procent vill att löneökningen fördelas i både en generell del och en lokal pott eller att all löneökning utges generellt lika till alla.

87 procent tycker att det är mycket eller ganska viktigt att begränsa den tid som en person kan vara visstidsanställd, vilket Handels också kräver i förhandlingarna.

Totalt har 1457 medlemmar som jobbar inom detalj- och partihandel svarat på enkäten.

De nuvarande avtalen för butiks- och lageranställda löper ut den 31 mars.

Tommy Tillgren, 2:e vice ordförande och förhandlingsledare Handels, tel. 070-575 73 68

Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 070-675 19 89

Fakta:

Under vecka 6, 6-10 februari, besökte företrädare för Handelsanställdas förbund 15.223 anställda på 7.935 arbetsplatser runtom i landet.

Fördelning per avdelning:

Umeå 284 503
Luleå 318 690
Uppsala 89 215

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund. Handels har cirka 145 000 medlemmar, varav drygt 100 000 är kvinnor. Cirka 24 procent av medlemmarna är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.