Handels mobiliserar inför avtalsrörelsen

Denna vecka, 6-10 februari, kommer företrädare för Handelsanställdas förbund att besöka butiker och lagerarbetsplatser runtom i landet för att lyssna på de anställdas reaktioner på arbetsgivarsidans bud inför avtalsförhandlingarna. Arbetsgivarorganisationen Svensk Handel har lagt ett slutbud som är långt under Handels krav och vägrar att diskutera förbättringar av villkoren i avtalen, som berör nära 200.000 anställda inom handeln.

Handels kräver löneökningar på 860 kronor per person och månad, och utöver det en extra jämställdhetspott på 100 kronor för anställda i butiker. Syftet med potten är att jämna ut löneskillnaderna mellan mans- och kvinnodominerade branscher. Dessutom kommer förbundet att driva frågan om rätt till heltid, begränsning av visstidsanställningar och att bemanningsföretag inte ska användas som en permanent och regelbunden lösning.

– Det kommer att bli tuffa förhandlingar. Arbetsgivarorganisationen Svensk Handel vill ha lägre löneökningar och säger nej till jämställdhetspott och våra övriga krav. De har också meddelat att deras bud är ett slutbud, trots att vi inte ens har börjat förhandla. Nu är det viktigt för oss att komma ut till medlemmarna och prata om situationen, säger Tommy Tillgren, förhandlingsledare på Handels.

Avtalsförhandlingarna startar i dag, måndagen den 6 februari. De nuvarande avtalen löper ut den 31 mars.

För intervjuer med lokala företrädare och information om aktiviteterna under veckan, kontakta Handels avdelning i ert område:

För övriga frågor kontakta:

Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund. Handels har cirka 145 000 medlemmar, varav drygt 100 000 är kvinnor. Cirka 24 procent av medlemmarna är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.