Handels oroas över kraftig ökning av butiksrån med skjutvapen

Butiksrån med skjutvapen ökade kraftigt 2015 jämfört med året innan. Men även det totala antalet butiksrån har gått upp. Det visar Brottsförebyggandet rådets årsstatistik som presenterades i dag. En oroande utveckling enligt Handels arbetsmiljöombudsman Krister Colde som menar att polis, politiker och handlare måste ta ett gemensamt ansvar för att se till att rånen minskar.

Det totala antalet butiksrån ökade med 6 procent och rån med skjutvapen med hela 47 procent 2015 jämfört med året innan. Extra allvarligt är den kraftiga ökningen av rån med skjutvapen enligt Handels arbetsmiljöombudsman Krister Colde.

– Ju fler rån som begås med skjutvapen desto större är risken att någon skadas allvarligt eller till och med får sätta livet till. Dessutom är det förstås en oerhörd psykisk påfrestning att bli rånad. Många som utsätts för rån blir så traumatiserade att de aldrig kan komma tillbaka till ett jobb i handeln igen.

Enligt Krister Colde måste polis, politiker och handlare ta ett gemensamt ansvar för att se till att rånen med skjutvapen minskar.

– Politiker och polis måste göra mer för att minska tillgången på vapen i samhället. Men handlarna har också ett ansvar att se till att det blir svårare för rånarna att komma åt kontanter. Det kan man göra genom att installera slutna kontantsystem eller helt ta bort kontanter som betalningsmedel.

Förra året begicks totalt 816 butiksrån. Det är drygt två rån om dagen.

För mer information kontakta:

Jon Andersson, pressekreterare Handels 010-450 89 80