Handels oroas över ökad rånrisk vid sedelbyte

Handels varnar för en ökad rånrisk inför sedelbytet på torsdag. Men fackförbundet menar att handlarna skulle kunna göra det betydligt besvärligare för rånarna genom att installera system som gör det svårt att komma åt kontanter.

På torsdag kommer de första nya sedlarna ut i bankomaterna och kan sedan börja användas i handeln. Handels arbetsmiljöombudsman Krister Colde menar att risken för rån kommer öka avsevärt med fler sedlar i omlopp.

– Vi är oroliga för att det blir svårt att hålla på de säkerhetsrutiner man brukar använda sig av då det är fler valörer i omlopp. Dessutom kommer fler betala med kontanter för att bli av med sina gamla sedlar och med fler sedlar i kassalådorna är det förstås frestande för rånarna att slå till.

Enligt Krister Colde kommer rånrisken att öka ytterligare för de handlare som saknar slutna kontanthanteringssystem eller som inte har kontantfria butiker eller kassor. Men han menar att det fortfarande finns tid för de handlare som ännu inte hunnit med att installera sådana system.

– Säkerhetsproblemet kommer att öka i takt med att fler sedlar kommer ut i handeln och ju närmare vi kommer datumet då de gamla sedlarna blir ogiltiga. Därför finns fortfarande tid för de handlare som vill säkra upp sina kontanter genom att installera slutna kontanthanteringssystem eller införa kontantfri handel, säger Krister Colde.

Sedelbytet kommer samtidigt som det skett en uppgång av antalet butiksrån. Framför allt är det rån med skjutvapen som eskalerat. Den typen av rån har ökat med nästan 50 procent jämfört med samma period förra året.

Jon Andersson, pressekreterare Handels 010-450 89 80