Handels positivt till läkemedel i detaljhandeln

Konkurrens inom detaljhandeln med läkemedel är positiv, men Apoteksutredningen verkar sakna personalperspektiv, anser Handels. Det finns flera problem som måste lösas för både kunder och butikspersonal. Läkemedelsförsörjningen är inget naturligt monopol och bör därför kunna bedrivas inom detaljhandeln. - Om ICA, Konsum eller någon annan klarar kraven från tillsynsmyndigheten och till exempel vill driva ett apotek i ett varuhus så finns det inget i utredningen som hindrar detta, säger utredningssekreterare Helena Nilsson till Handels.

- Däremot saknar jag ett personalperspektiv i utredningens förslag, säger Handels arbetsmiljöombudsman Maria Born. Apoteksverksamhet inom detaljhandeln ställer vissa särskilda krav på arbetsmiljö, i synnerhet kring säkerhetsfrågor. En ny grupp stöldbegärliga varor kommer att ingå i butikens sortiment och det lyfter en del frågor.

Utredaren säger att det måste finnas farmaceutisk personal i butiken under öppettiden, men det är oklart om det innebär att det ska krävas farmaceutisk utbildning för att lämna ut läkemedel.

- I många butiker är det idag yngre personer som arbetar som personal, fortsätter Maria Born. Krävs det någon typ av åldersgräns för att få sälja läkemedel i utredningens förslag? Och var i butiken ska läkemedlen finnas? Det är inte bara att blanda smågodis med medicin. Om apoteksverksamhet ska bedrivas i befintliga butiker måste det ställas krav på att apoteket finns i en avskild del av lokalerna, att vissa apoteksvaror förvaras inlåsta och att det inte förekommer ensamarbete om en butik eller kedja ska få tillstånd att bedriva apoteksverksamhet.

Handels säger nej till priskonkurrens i detaljhandelsledet med läkemedel. Ur rättvisesynpunkt är det viktigt att ett läkemedel kostar lika mycket oavsett vid vilket apotek i Sverige som det försäljs. Det är också viktigt att konkurrens i handeln med läkemedel inte leder till orättvisor i tillgängligheten.

Sjukvårdshuvudmännen är ansvariga för samhällets läkemedelsförmån och måste garantera god tillgänglighet av läkemedel, både geografiskt och under dygnets alla timmar. Ett avskaffande av apoteksmonopolet kan därför bara ske om samhället ställer krav på nyetableringar för att garantera kvalitet och service, menar Handels.