Handels protesterar mot ökningen av otrygga anställningar

Allt fler anställda inom handeln får korta kontrakt, rings in vid behov eller hänvisas till deltidsjobb. Användandet av bemanningsföretag ökar också. Handels förbundskongress kräver nu att heltidsarbete och tillsvidareanställning blir norm, och att bemanningsföretag endast används som komplement vid tillfälliga arbetstoppar.

"Handels ska arbeta för att arbetsgivaren som huvudregel bedriver verksamhet i egen regi och accepterar inte att bemanningsföretag blir en permanent del av av en verksamhet eller utgör totalbemanning", enligt kongressens beslut.

Kongressen krävde också att facket på arbetsplatsen ska ha medbestämmanderätt när personal hyrs in från bemanningsföretag. Handels ska också verka för en ändring i LAS så att företag inte får använda sig av bemanningsföretag under löpande uppsägningstid och så länge det finns personer med återanställningsrätt.

Handels ska också arbeta för att fler anställda vid bemanningsföretag ska gå med i facket. Tillsammans med LO ska Handels även verka för att auktoriseringen av bemanningsföretag skärps.

Kongressen pekar dessutom ut flera otrygga anställningsformer som har blivit vanligare inom handeln och på arbetsmarknaden i stort. Bland dessa finns timanställning, arbete med f-skattsedel, vikariepooler och outsourcing. Dessa former kan missbrukas för att kringgå arbetsgivar- och arbetsmiljöansvar och urholka de anställdas villkor, enligt kongressen.

En viss typ av vikariepooler pekas särskilt ut som ett växande problem, eftersom de anställda där saknar all form av anställningstrygghet mellan sina olika visstidsanställningar. De rings in och får ett kontrakt för varje enskilt tillfälle, men är inte garanterade en enda timmes arbete.

För ytterligare information kontakta:

Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund. Handels har cirka 145 000 medlemmar, varav drygt 100 000 är kvinnor. Cirka 24 procent av våra medlemmar är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se