Handels säger ja till medlarförslag, men Frisörföretagarna säger nej

Handelsanställdas förbund antog i dag medlarnas förslag till nytt kollektivavtal för frisörer. Motparten Frisörföretagarna förkastade dock förslaget.

Det är anmärkningsvärt att de säger nej till medlarnas förslag eftersom det ligger i linje med övriga avtal som tecknats på arbetsmarknaden. Frisörföretagarna har under hela förhandlingsprocessen bara fokuserat på sitt krav på att ta bort eller sänka ob-ersättningen. Vi har däremot försökt hitta konstruktiva lösningar för att få till stånd ett nytt avtal, men vår motpart har inte visat något intresse för våra förslag, säger Handels avtalssekreterare John Haataja.

Förhandlingarna om nytt frisöravtal har pågått i nästan en månad. För två veckor sedan beslöt parterna gemensamt att kalla in medlare för att komma vidare i förhandlingarna.

Vi kommer att fatta de beslut och vidta de åtgärder som krävs för att få igenom ett avtal som följer övriga träffade avtal på arbetsmarknaden och som överensstämmer med LO-samordningen, säger avtalssekreterare John Haataja.

John Haataja, avtalssekreterare Handels, tel. 070-268 68 38
Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 150 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.