Handels skänker en krona per medlem till Ukrainas folk

Handels skänker en krona per medlen i solidaritet med folket i Ukraina. Det innebär drygt 150.000 kronor, som delas mellan FN-organet UNHCR och svenska Palmecentret.

Läget i Ukraina är akut och det behövs stöd direkt. Därför kommer Handels, liksom många andra fackförbund, stötta med pengar: en krona per medlem.

Stödet går dels till UNHCR, som akut hjälper människor på flykt. Dels till det långsiktiga arbetet med framtida demokratibygge och uppbyggnad av fria fackföreningar. Det stödet går till Palmecentrets insamling till stöd för fred, frihet och internationell solidaritet med Ukraina.

"Framtiden ser just nu mörk och oviss ut, men hoppet ligger i att så många som möjligt av oss sluter oss samman och står enade mot Rysslands agerande gentemot Ukraina. Detta gäller såväl stater, företag, civilsamhället som privatpersoner. Alla handlingar som sätter press på Ryssland att upphöra med sin krigsföring räknas just nu. Men förutom att stå enade mot Putins agerande, behöver vi också gå ihop och hjälpa Ukraina direkt i denna mörka tid. Handelsanställdas förbund kommer därför bidra med pengar i solidaritet med Ukrainas folk.", kommenterar Handels ordförande Linda Palmetzhofer.

Handels, liksom alla svenska fackförbund, fördömer Rysslands invasion och krig mot Ukraina

Fritjof Carlsson-Brandt
fritjof.carlsson-brandt@handels.se

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 160 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på  www.handels.se .