Handels står bakom SEKO i skärgårdskonflikt

Handelsanställdas förbund stöder SEKO:s krav i konflikten med Almega rörande avtal för anställda vid Strömma kanalbolagets båtar.
- Vi står helt bakom kraven på villkor och lön, som ligger i linje med vad andra förbund fått i årets avtalsrörelse, säger Per Bardh, Handels avtalssekreterare.

SEKO sade ja till medlarens slutbud: ett 3-årigt avtal på 6,8 procent. Men då Almega avvisade budet utbröt i måndags konflikten som lamslog stora delar av färjetrafiken i Stockholm och även drabbade älvtrafiken i Göteborg. 250 SEKOmedlemmar är uttagna i strejk, bland dem samtliga som arbetar på Strömma kanalbolagets båtar. Att två av båtarna, Waxholm 3 och Gustafsberg 7, ändå lämnade kajen i Stockholm betraktar SEKO som strejkbryteri och en medveten provokation.

- Det är en uppfattning vi delar. Ansvaret för konflikten vilar tungt på Almega, säger Per Bardh.

För mer information kontakta:
Per Bardh, avtalssekreterare Handels: 070-303 28 36
Lilly Hallberg, vik pressekreterare Handels:070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 150 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.