Handels välkomnar förslag till förbud mot Bisfenol A i kvitton

Kemikalieinspektionen föreslog på fredagen ett förbud mot den hormonstörande kemikalien Bisfenol A i kvitton. Handelsanställdas förbund har länge krävt ett sådant förbud och förbundets arbetsmiljöombudsman Martine Syrjänen Stålberg välkomnar förslaget: ”Det är ett glädjande besked för alla butiksanställda. De ska självklart inte behöva utsättas för farliga kemikalier i sitt dagliga arbete.”

Ända sedan larmrapporterna började komma om Bisfenol A i kvitton har vi krävt ett förbud. Studier visar att ämnet kan öka riskerna för infertilitet, fosterskador, cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Ett sådant här hormonstörande ämne vill vi naturligtvis inte att butiksanställda ska exponeras för, säger Martine Syrjänen Stålberg på Handels.

Sedan 2011 finns ett förbud mot Bisfenol A i nappflaskor inom EU. Kemikalieinspektionen föreslår nu ett förbud mot ämnet i termopapper som används i kvitton och biljetter.

Vi hoppas att regeringen skyndsamt verkställer förslaget. Det är ett viktigt steg mot en giftfri miljö för både butiksanställda och konsumenter, säger Martine Syrjänen Stålberg.

För ytterligare information kontakta:

Martine Syrjänen Stålberg, arbetsmiljöombudsman Handels, tel. 08-412 68 20

Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 145 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.