Handels välkomnar regeringens krispaket

– Det är bra att regeringen nu presenterat åtgärder som riktar sig mot bland annat företag i tjänstesektorn, säger Susanna Gideonsson, ordförande för Handelsanställdas förbund.

Frisörer och sällanköpshandel var två av de branscher som lyftes på regeringens pressträff. Branscher som drabbats av stora problem under coronakrisen.

– Mängder av våra medlemmar drabbas av varsel, förkortade arbetstider eller att de inte får extrapass. Det är bra att det nu kommer fler åtgärder som kan skydda företagen de arbetar i, säger Susanna Gideonsson.

Några av förslagen Handels särskilt välkomnar är hyresstödet till företag, för butiker är hyran ofta en av de större kostnaderna. Det statliga lånestödet till drabbade företag välkomnas också.

Handels vill nu att reglerna för a-kassan blir generösare. Många av de som förlorar sina jobb står utan försörjning när a-kassans krav inte är anpassade för arbetsvillkoren som ofta gäller i tjänstesektorn.

– Nu måste regeringen fortsätta sin satsning och skydda de som förlorar sina jobb, kostnaderna kommer annars vältras över på landets kommuner. Grundersättningen från a-kassan måste höjas, och antalet arbetade timmar för att kvalificera sig för ersättning måste sänkas.

Mer information: Susanna Gideonsson, via Handels pressjour 010 450 89 80.

För mer information kontakta Handels pressekreterare på 010-450 89 80

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 155 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på  www.handels.se .

Handels är Sveriges tredje största LO-förbund med drygt 155 000 medlemmar, varav nästan 100 000 är kvinnor. Förbundet bildades 1906 men är på många sätt ett ungt förbund. Av våra medlemmar är en tredjedel av de yrkesverksamma under 30 år. Majoriteten av våra medlemmar jobbar inom detaljhandeln, men vi representerar också en rad andra yrken och branscher. Bland dessa finns till exempel florister, frisörer, lagerarbetare, tjänstemän, kontorsanställda och elever inom yrkesinriktad utbildning. Handels finns på cirka 25 000 arbetsplatser över hela landet. Läs mer på www.handels.se

Citat

Susanna Gideonsson, ordförande Handelsanställdas förbund.