Handels välkomnar satsning på kvinnors arbetsmiljö

Regeringen har beslutat att ge 20,5 miljoner kronor till Arbetsmiljöverket för att förebygga förslitningsskador i kvinnodominerade yrken. –En mycket välkommen satsning. Vi har många medlemmar, framför allt kassapersonal och frisörer, som slås ut från arbetslivet på grund av belastningsskador, säger Handels arbetsmiljöombudsman.

Syftet med regeringens satsning är bland annat att ta fram bättre metoder för att uppmärksamma risken för belastningsskador och att öka kunskapen om kvinnors arbetsmiljö.

– Bland våra 100.000 kvinnliga medlemmar finns många som skadas av monotont eller tungt arbete. Vi har länge efterlyst insatser för att förbättra arbetsmiljön på våra arbetsplatser, säger Martine Syrjänen Stålberg, arbetsmiljöombudsman på Handels.

En studie som har gjorts vid Lunds universitet visar att belastningen vid butiksarbete är lika tung som vid arbete inom den manligt dominerade industrin. Ändå får kvinnor mer sällan arbetsskadeersättning än män. Nästan hälften av butiksanställda kvinnor har värk i nacke, axlar och skuldror, enligt studien.

– Det är dags att vi inser att kvinnors jobb inte automatiskt är lättare än mäns. Genom ökad kunskap om kvinnors arbetsmiljö kan vi se till att fler kvinnor slipper slita ut sig, till exempel vid kassaarbete, säger Martine Syrjänen Stålberg på Handels.

För att förbättra arbetsmiljön i butikskassorna krävs också att arbetsgivarna tar sitt ansvar och inte låter anställda arbeta för långa pass i kassan, anser Handels arbetsmiljöombudsman.

– Personalen bör rotera mellan olika arbetsuppgifter för att inte kroppen ska slitas ut. Det finns arbetsgivare som struntar i detta, säger Martine Syrjänen Stålberg.

För ytterligare information kontakta:

Martine Syrjänen Stålberg, arbetsmiljöombudsman Handels, tel. 08-412 68 20 eller

Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 08-412 19 89 eller 070-675 19 89

076-788 39 65

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund. Handels har cirka 145 000 medlemmar, varav drygt 100 000 är kvinnor. Cirka 24 procent av våra medlemmar är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se