Handels välkomnar stöd för heltidsfrågan

Handelsanställdas förbund ser med glädje att Fredrik Reinfeldt på Världsekonomiskt forum i Davos uttrycker önskan att fler kvinnor ska jobba heltid.
"Vi har länge arbetat för att lyfta frågan. Nu behövs en diskussion om förutsättningarna – ett jämlikt arbetsliv kräver fungerande välfärdstjänster. Våra medlemmar har under senare år i många fall upplevt försämringar av barnomsorg och äldreomsorg", säger Susanna Gideonsson, Handels förste vice ordförande.

– Ofrivilligt deltidsarbete är fortfarande ett stort problem, bland våra medlemmar i detaljhandel jobbar nära 70 procent av kvinnorna deltid – och det får konsekvenser som följer dem hela livet, säger Susanna Gideonsson.

På pågående toppmötet i schweiziska Davos har statsminister Fredrik Reinfeldt kommenterat nya siffror från Arbetskraftsundersökningarna (AKU), som visar att det är 600 000 fler män än kvinnor i Sverige som arbetar heltid. Reinfeldt har i Expressen uttryckt att gapet innebär ”en rejäl arbetskraftsreserv och man skulle kunna uppmuntra fler kvinnor att gå från deltidsarbete till deltidsarbete”.

–Det krävs mer än uppmuntrande ord, det krävs en politik med fokus på förbättringar av de generella välfärdstjänsterna. Vi vet att det behövs skattefinansierad, väl fungerande barnomsorg och äldreomsorg för att etablera kvinnor i arbetskraften. Det krävs självklart också att det faktiskt finns heltidsjobb att söka. Vi ser med oro på utvecklingen på arbetsmarknaden, där antalet otrygga jobb ökar och företag skär ned på heltiderna. En förutsättning för ett jämställt samhälle är just heltid, säger Susanna Gideonsson.

Lilly Hallberg, vik pressekreterare Handels: 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 150 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.