Handels välkomnar stopp för missbruk av visstidsanställningar

Handelsanställdas förbund välkomnar överenskommelsen om arbetsmarknadspolitiken mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet, som bland annat vill stoppa staplandet av visstidsanställningar på varandra. ”Det är en myt att tillfälliga anställningar leder till ett tryggt, fast jobb. Osäkra anställningar har ökat inom handeln och det är viktigt att den negativa utvecklingen stoppas. Vi ser fram emot att få se detaljerna om hur regeringen ska förhindra staplandet av visstider,” säger Susanna Gideonsson, Handels förbundsordförande.

Handels rapport ”Otrygghet och flexibilitet”, som publicerades i maj, visar att mer än var tredje Handelsmedlem med tidsbegränsad anställning inom detaljhandeln har haft det i mer än fyra år.

Många av våra medlemmar lever år ut och år in med den osäkerhet det innebär att aldrig veta hur det blir med försörjningen, trots att de jobbar hos samma arbetsgivare. De får kontrakt på få timmar eller blir inkallade med sms vid behov, säger Susanna Gideonsson.

Handels kräver nu också att regeringen slopar begreppet allmän visstidsanställning i Lagen om anställningsskydd, som ger arbetsgivare rätt att anställa på visstid utan motivering.

Våra medlemmar vill ha trygga jobb. Inte ens 1 procent vill ha tidsbegränsad anställning. Vi vill stoppa missbruket med olika osäkra anställningsformer och avskaffa den värsta formen, allmän visstid. Arbetsmarknadens parter, fack och arbetsgivare, bör komma överens om när anställningar på visstid är befogade, säger Susanna Gideonsson.

För mer information, kontakta Handels presstjänst: 010-450 89 80

Pressbilder på Susanna Gideonsson finns här: http://handels.se/press/pressbilder/

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med drygt 154 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.