Handels välkomnar utredning om vinst i välfärden

Handels är positiva till den utredning av vinster i välfärden som regeringen och Vänsterpartiet presenterar i dag. Det är bra att regeringen vill begränsa vinsterna i välfärden, menar Handels 2:e vice ordförande.

Regeringen och Vänsterpartiet kommer att ge en särskild utredare i uppdrag att se över hur den offentliga finansieringen av privat utförda välfärdstjänster bör regleras. Det skriver civilminister Ardalan Shekarabi (S) tillsammans med Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt  på Dagens Nyheters debattsida i dag.

Det handlar bland annat om att utforma regler för att begränsa möjligheterna att dela ut vinst eller på annat sätt föra ut medel från verksamheten. Utredningen ska också titta på hur man kan öka öppenheten och insynen när det gäller hur skattepengarna används på till exempel skolor, äldreboenden och vårdcentraler.

Vi tycker det är bra att regeringen nu driver på för att begränsa vinstutrymmet för privata välfärdsaktörer. Vi har drivit den här frågan länge och vi är glada för att regeringen lyssnar på oss och andra som vill att vinsterna ska begränsas, säger Linda Palmetzhofer, 2:e vice ordförande i Handels.

Frågan om vinstuttag i välfärden är en viktig fråga för Handels medlemmar enligt Linda Palmetzhofer.

Vi har sett många exempel på hur privata vinstintressen påverkat kvaliteten i välfärden på ett negativt sätt. Vi tror därför att det här är ett steg i rätt riktning. För våra medlemmar är det viktigt att deras barn får gå i bra skolor med ordentliga resurser, att personalen på deras föräldrars äldreboenden har tid med de boende och att de vårdcentraler de besöker håller god kvalitet.

För mer information kontakta:

Jon Andersson, pressekreterare Handels 010-450 89 80

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med drygt 154 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på  www.handels.se .