Handels varslar för att nå avtal för frisörer

Handelsanställdas förbund varslar om konflikt för att nå ett avtal med Frisörföretagarna. Varslet berör 67 anställda på nio salonger. "Vi vill komma vidare och få till stånd seriösa förhandlingar. Vår motpart går inte med på garanterade löneökningar i nivå med de som har avtalats i övriga branscher, utan vill i stället genomföra förändringar som skulle sänka grundlönen för våra medlemmar. Det kan vi inte acceptera," säger Linda Palmetzhofer, ombudsman på Handels.

Frisörföretagarna har avvisat såväl medlarnas slutbud som Handels slutliga bud, som innebar löneökningar i nivå med det som övriga grupper på arbetsmarknaden har fått.

-Vi tycker att det är mycket märkligt att vår motpart inte kan acceptera den nivå på löneökningar som har etablerats på arbetsmarknaden i övrigt. Våra medlemmar måste få en garanterad ökning precis som alla andra, säger Linda Palmetzhofer.

Arbetsgivarorganisationen vill i stället att andelen provision ska öka på bekostnad av de anställdas garanterade lön. Det kan innebära lönesänkningar för många anställda, säger Linda Palmetzhofer:

- De anställda får betala priset för till exempel tillfälliga kampanjer och rabatterbjudanden, eftersom provisionen då minskar. Om kundtillströmningen minskar en månad blir det också de anställda som får ta smällen. Det är helt oacceptabelt att våra medlemmar skulle jobba på sådana villkor.

-Vi hoppas nu att vår motpart tar sitt förnuft till fånga så att vi kan få till stånd ett kollektivavtal, säger Linda Palmetzhofer.

Konflikten träder i kraft den 15 juni kl. 11.00 om inte ett avtal har nåtts innan dess.

Avtalet mellan Handelsanställdas förbund och Frisörföretagarna berör drygt 4.000 anställda på frisörsalonger.

För ytterligare information, kontakta:

Linda Palmetzhofer, ombudsman Handels, tel. 070-508 04 51

Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 070-675 19 89

Varslade arbetsplatser:

Nikita Hair Sweden AB, Entré köpcentra, Östra Förstadsg 56, 212 21 Malmö

Bosse´s Friserare AB, Fyristorg 6, 753 10 Uppsala

Creative Zone AB, Kungsgatan 41, 752 21 Uppsala

STUDIO The Look i Linköping AB, Nygatan 18, 582 19 Linköping

Erikssons Frisersalong i Luleå AB, Kungsgatan 24, 972 31 Luleå

Madsens Klippstugor AB, Centrumvägen, 137 38 Västerhaninge

Nikita Hair Sweden AB, Täby Centrum, Stortorget 121 A, 183 34 Täby

PANACHE AB, Kungsportsavenyn 29, 411 36 Göteborg

Aktiebolaget Moliwa, Storgatan 31, 411 38 Göteborg

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund. Handels har cirka 145 000 medlemmar, varav drygt 100 000 är kvinnor. Cirka 24 procent av medlemmarna är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.