Handels varslar internationell skönhetskedja

Handelsanställdas förbund varslar i dag fredag, om strejk på Rituals Cosmetics butiker i Uppsala, Lund och Malmö. Skälet till varslet är att företaget trots påtryckningar från Handels inte skrivit på något kollektivavtal för sina anställda. Utan kollektivavtal saknar de anställda bland annat rätt till övertidsersättning och garanterade löneökningar.

Rituals Cosmetics är ett holländskt företag som bland annat säljer smink, hudvårdsprodukter och doftljus. Företaget startade sin verksamhet i Sverige 2011 och har cirka 30 butiker runt om i Sverige. Sedan våren 2014 har Handels varit i kontakt med företaget för att få dem att teckna kollektivavtal. Men utan resultat. I ett första skede omfattar varslet tre arbetsställen med sammanlagt 12 anställda.

Företaget säger att man värnar om sina anställda. Trots det vägrar man att teckna kollektivavtal vilket gör att de anställda varken har rätt till övertidsersättning eller garanterade löneökningar, säger Jannika Fahlander ombudsman på Handels.

De anställda har inte heller rätt till samma försäkringar som de skulle ha om de omfattades av detaljhandelsavtalet. Inte minst är pensionsvillkoren sämre och det finns ingen garanti för att pension betalas in varje månad.

På hemsidan trycker Rituals Cosmetics på sitt sociala ansvar och företaget skriver bland annat att man tycker det är viktigt att bidra till positiva förändringar i samhället genom socialt engagemang.

För ett företag med den profilen borde det vara en självklarhet att skriva på ett kollektivavtal. Det sociala ansvaret borde ju även innefatta de anställda, säger Jannika Fahlander.

Varslet träder i kraft den 10 april klockan 09.00 om parterna inte kommit överens innan dess.

För mer information kontakta:

Jon Andersson, pressekreterare Handels 010-450 89 80

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 156 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på  www.handels.se .