Handels varslar Jollyroom om blockad

Handelsanställdas förbund har i dag varslat om blockad och total arbetsnedläggelse vid postorderföretaget Jollyroom AB:s arbetsplats i Mölndal.
Vi har tvingats till det eftersom arbetsgivaren vägrar att teckna kollektivavtal, säger Per Bardh, Handels avtalssekreterare.

Strejkvarslet omfattar ett 15-tal anställda på Jollyrooms lager vid Argongatan och träder i kraft den 26 september klockan 8 på morgonen. Samtidigt förklaras allt arbete i blockad, vilket innebär att ingen får utföra arbete eller på något vis befatta sig med företagets varor – varken inom eller utanför företaget.

De anställda på Jollyroom i Mölndal är med få undantag organiserade i Handels, som sedan i våras försökt förmå arbetsgivaren att teckna avtal. De anställda har nekats med motiveringen att det skulle omöjliggöra att ha unga anställda och att de kan komma att ersättas med bemanningspersonal.

Självklart har de som medlemmar i facket rätt till avtal, och de villkor som följer av det, oavsett ålder. Att en arbetsgivare bedriver verksamhet utan avtal är också ett hot mot konkurrens på lika villkor, säger Per Bardh.

Jollyroom säljer främst barnprodukter via postorder. Handels avsikt är därför att teckna avtal som gäller området postorder/e-handel.

För mer information, kontakta:
Per Bardh, avtalssekreterare, Handels: 070-303 28 36
Lilly Hallberg, vikarierande pressekreterare Handels: 070-675 19 89

Varselbrevet till företaget bifogat som pdf

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 150 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.