Handels varslar om konflikt

Handelsanställdas förbund varslar om konflikt på lager och butiker runtom i landet. Varslet berör drygt 5.600 anställda på 65 arbetsplatser. Konflikten träder i kraft den 13 april. "Vi har hela tiden betonat att varsel är vår sista utväg och nu har vi genom Svensk Handels agerande tvingats att ta detta steg," säger Lars-Anders Häggström, Handels förbundsordförande.

Sedan Svensk Handel avbröt förhandlingarna för tio dagar sedan har vi tydligt markerat att vi vill förhandla vidare. Vi har väntat på att Svensk Handel ska återuppta förhandlingarna direkt med oss, men de har inte agerat. Nu har vi uttömt alla andra möjligheter och har inget annat val än att varsla, säger Lars-Anders Häggström.

Handels kräver löneökningar med 860 kronor för anställda i detaljhandeln. Förbundet kräver också 100 kronor extra för att utjämna löneskillnader mellan kvinno- och mansdominerade branscher.

Våra butiksmedlemmar tillhör en lågavlönad grupp och för dem är det viktigt att få riktiga löneökningar räknat i kronor. De har ju inte lägre hyra eller levnadsomkostnader. Svensk Handels bud innebär att våra medlemmar i detaljhandeln, varav de flesta är kvinnor, halkar efter och får mindre pengar i plånboken jämfört med andra yrkesgrupper som redan har bättre betalt.

Andra grupper har redan fått flera hundra kronor mer i ny lön per månad än vad Svensk Handel erbjuder. I andra branscher finns dessutom en löneglidning, vilket saknas i handeln. Vi kan inte acceptera ett avtalsförslag som cementerar orättvisa löneskillnader, säger Lars-Anders Häggström.

Handels blir det första förbundet som driver LO-samordningens krav både när det gäller jämställda löner och visstidsanställningar.

Vi ser en tydlig diskriminering på svensk arbetsmarknad, där kvinnodominerade yrken har både sämre löner och villkor, men det ser Svensk Handel tydligen inte något problem med. För Handels är det en hjärtefråga att få slut på diskrimineringen, säger Lars-Anders Häggström.

Handels krav på trygga anställningar innebär bland annat ökat fackligt inflytande vid inhyrning av personal, rätt till heltid och en begränsning av visstidsanställningar.

Det är viktiga frågor som står på spel. Vi känner ett starkt stöd från medlemmarna och vi vet att de är beredda att ta striden, säger Lars-Anders Häggström.

Fakta om varslet:

Varslet berör 898 anställda inom detaljhandeln och 4.718 anställda inom partihandeln. Totalt berörs 5.616 anställda fördelat på 65 arbetsplatser (se bifogade varsellistor).

För mer information och intervjuer kontakta gärna:

Lars-Anders Häggström, förbundsordförande Handels, tel. 070-630 17 78

Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 070-675 19 89

För lokala frågor om varslet kontakta försteombudsmannen på respektive Handels-avdelning:

Avdelningen i Malmö: Gunilla Johansson, försteombudsman, tel. 070-538 88 27

Avdelningen i Trollhättan: Ankie Hedlund, försteombudsman, tel. 070-328 41 74

Avdelningen i Halmstad: Marika Andersson, försteombudsman, tel. 070-968 89 41

Avdelningen i Kristianstad: Pia Tschofen, försteombudsman, tel. 070-512 26 02

Avdelningen i Helsingborg: Michael Nilsson, försteombudsman, tel. 070-650 33 58

Avdelningen i Växjö/Jönköping: Massimo Fedeli, försteombudsman, tel. 0730-38 92 50

Avdelningen i Örebro: Agneta Åsgård, försteombudsman, tel. 070-636 10 01

Avdelningen i Borås: Beatrice Ekelund, försteombudsman, tel. 072-5259393

Avdelningen i Borlänge: Ann Lidman, försteombudsman, tel. 070-570 93 33

Avdelningen i Linköping: Carina Tollmann, försteombudsman, tel. 070-535 33 89

Avdelningen i Karlstad: Christer Magnusson, försteombudsman, tel. 070-691 24 62

Avdelningen i Västerås: Mats Hedgren, försteombudsman, tel. 070-630 41 90

Avdelningen i Stockholm: Hans Håkansson, försteombudsman, tel. 070-530 99 63

Avdelningen i Göteborg, Anne-Maj Lindblom, försteombudsman, tel. 0705-743 753

Avdelningen i Gävle: Anette Dalkarls, försteombudsman, tel. 070-227 47 28

Avdelningen i Sundsvall: Jaana Pålsson, försteombudsman, tel. 070-242 00 62

Avdelningen i Umeå: Tage Nilsson, försteombudsman, tel. 070-371 71 36

Avdelningen i Luleå: Anna-Karin Lilja, försteombudsman, tel. 070-345 35 62

Avdelningen i Uppsala: Malin Bergvall, försteombudsman, tel. 070-516 66 20

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund. Handels har cirka 145 000 medlemmar, varav drygt 100 000 är kvinnor. Cirka 24 procent av medlemmarna är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.