Handels varslar om strejk

Handels varslar om strejk från den 13 november om inte fack och arbetsgivare kommit överens om ett nytt avtal för anställda i privata butiker, lager och e-handel före dess. Strejken omfattar drygt 5 000 anställda på privata butiker och lager runt om i landet.

Orsaken till strejkvarslet är att motparten, arbetsgivarorganisationen Svensk Handel, inte vill höja lönerna för anställda inom handelsbranschen i nivå med andra branscher, även de med de allra lägsta lönerna.

- Nu varslar vi om strej för jämställdheten. Den här striden tar vi för att alla som jobbar inom handeln ska få samma löneökningar som anställda i andra branscher. Även de med lägst lön. Det handlar om rättvisa och lika villkor. Det handlar om att man ska kunna leva på sin lön och få ersättning för det jobb man utför. Även i en pandemi, säger Linda Palmetzhofer, förbundsordförande för Handels.

Svensk Handel har heller inte tillmötesgått Handels krav på tryggare anställningar.

- Många anställda sliter med otrygga anställningar, har sällan heltid och har därför svårare att planera sin vardag eller försörja sin familj. De har ställt upp under pandemin och gjort allt för sina arbetsgivare. Att de inte skulle kunna få samma löneökningar som andra grupper på arbetsmarknaden är helt otänkbart, säger Linda Palmetzhofer.

De berörda arbetsplatserna kommer att läggas upp på handels.se klockan 09:30 idag.

Totalt omfattas ca 187 000 anställda av avtalen för lager, e-handel och detaljhandel.

Fritjof Carlsson-Brandt
fritjof.carlsson-brandt@handels.se

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 160 000 medlemmar. Handels organiserar bland annat anställda i butik, lager, e-handel och frisörer. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på  www.handels.se .

62,9% av handels medlemmar är kvinnor
Twittra det här
Totalt omfattas ca 187 000 anställda av avtalen för lager, e-handel och detaljhandel.
Twittra det här