Handels varslar om sympatiåtgärder

Handelsanställdas förbund har i dag varslat om sympatistrejk till stöd för Fastighets och SEKO:s städanställda. Varslet berör sammanlagt 115 anställda, 44 vid Förlagssystem Prolog i Spånga och 71 vid Bring Frigo i Helsingborg. Strejken bryter ut den 1 juli klockan 00.00 om inte ett nytt avtal med Almega Tjänsteföretagen sluts före det.

– Vi vill visa vårt fulla stöd för Fastighets och SEKO i deras kamp för ett nytt avtal. Deras lönekrav ligger i linje med LO-samordningen och är helt i nivå med vad andra grupper på arbetsmarknaden har fått, säger John Haataja, Handels avtalssekreterare.

Sympatiåtgärderna innebär total arbetsnedläggelse och blockad av allt arbete, blockad mot nyanställning, blockad mot övertids- och mertidsarbete samt blockad mot inhyrning av personal från bemanningsföretag.

John Haataja, avtalssekreterare Handels, tel. 070-268 68 38
Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 070- 675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 150 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.