Handels varslar till stöd för Hotell- och restaurangfacket

Handelsanställdas förbund varslar om sympatiåtgärder för att stödja Hotell- och restaurangfacket (HRF) i deras kommande konflikt. Sympativarslet innebär en blockad mot varuleveranser till tolv hotell. Blockaden träder i kraft den 14 juni kl. 17.00 om ett avtal inte har nåtts innan dess.

– För oss är det självklart att ställa upp för de hotell- och restauranganställdas krav på trygga anställningar. Handels motparter Svensk Handel och KFO har gått med på att begränsa visstidsanställningarna och vi ser ingen anledning till att det inte skulle vara möjligt även i andra delar av servicesektorn. Trygga jobb är viktiga för att utveckla våra branscher, säger John Haataja, avtalssekreterare på Handels.

Handels stödjer även HRF:s krav på jämställdhetspott för att ge ett extra lönelyft till en kvinnodominerad bransch.

– Att utjämna strukturella löneskillnader mellan mans- och kvinnodominerade branscher är en hjärtefråga för Handels. Det är självklart för oss att stödja HRF:s krav, säger John Haataja.

För ytterligare information, kontakta:

John Haataja, avtalssekreterare Handels, tel. 070-268 68 38

Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 070-675 19 89

Blockaden omfattar varuleveranser från Menigo och Martin & Servera till:

Elite Hotel Marina Plaza, Helsingborg

Elite Hotel Savoy, Malmö

Elite Plaza Hotel, Malmö

Mollberg Elite Hotel, Helsingborg

Pite Havsbad AB, Piteå

Pite Havsbad Hotel o Restaurang, Piteå

Best Western Skellefteå Stadshotell, Skellefteå

Best Western Malmia Hotel, Skellefteå

Nordkalotten Hotel & Konferens AB, Luleå

Nordkalotten Hotel Conference, Boden

Best Western Hotel Arctic, Luleå

Bodensia, Hotell, Boden

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund. Handels har cirka 145 000 medlemmar, varav drygt 100 000 är kvinnor. Cirka 24 procent av medlemmarna är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.