Handels vill få igång förhandlingarna

På fredagen bjöd Medlingsinstitutet in Handels och Svensk Handel till ett möte för att erbjuda hjälp av en förhandlingsledare att starta förhandlingarna igen. ”Vi är beredda att ta upp förhandlingarna så fort Svensk Handel är redo. Handels är fullt kapabel att hantera förhandlingarna själva, och det borde Svensk Handel också vara,”säger Lars-Anders Häggström, Handels förbundsordförande.

–  Vi vill stå upp för den svenska modellen och sluta ett avtal utan inblandning av tredje part, säger Lars-Anders Häggström.

Vid mötet uppmanade också Medlingsinstitutet parterna att återuppta förhandlingarna.

–  Det är vi helt beredda att göra, men Svensk Handel har uppenbarligen inget intresse av att förhandla självständigt med oss. Nu ligger ansvaret hos dem att se till att vi kan återuppta förhandlingarna. Vi är beredda att sätta igång så fort Svensk Handel är redo, säger Lars-Anders Häggström.

–  Vi har hela tiden varit redo att förhandla om våra krav, men Svensk Handel har bara upprepat sitt slutbud. Det är tydligt att Svensk Handel är hårt uppbundna av Svenskt Näringsliv.

För mer information kontakta:

Lars-Anders Häggström, förbundsordförande Handels, tel. 070-630 17 78

Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund. Handels har cirka 145 000 medlemmar, varav drygt 100 000 är kvinnor. Cirka 24 procent av medlemmarna är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.