Handelsbranschen spår personalökning men har svårt att rekrytera

Antalet anställda antas öka något i nästan alla delar av handelsbranschen, men det är fortfarande svårt att rekrytera tillräckligt kompetent personal.  Detta visar Handelsanställdas förbunds fördjupning över läget i handeln för fjärde kvartalet 2017, som är en specialbearbetning av Konjunkturinstitutets statistik över föregående år.

En tydlig majoritet av handelsföretagen, främst i detaljhandeln, bedömer lönsamheten som god eller tillfredställande. Antalet anställda antas öka något i alla delar av handelsbranschen förutom modehandeln. Trots den positiva utvecklingen är det dock fortfarande svårt att rekrytera tillräckligt kompetent personal. Detta visar Handelsanställdas förbunds fördjupning över läget i handeln för fjärde kvartalet 2017, som är en specialbearbetning av Konjunkturinstitutets statistik över föregående år.

–  Branschen måste arbeta aktivt för att minska personalomsättningen, som är ovanligt stor inom handeln, säger Stefan Carlén, chefsekonom på Handelsanställdas förbund. Personalförsörjningen är en nyckelfråga för framtiden. Lösningen ligger i fler heltider, fasta anställningar och mer konkurrenskraftiga löner.

Svårigheten att rekrytera samtidigt som många är arbetslösa tyder på att det finns stora matchningsproblem. Stefan Carlén pekar på vikten av ökade utbildningsinsatser och högre kvalitet i arbetsförlagt lärande.

Läs hela Läget i handeln här.

För mer information kontakta Handels pressekreterare på 010-450 89 80 eller tulle.durling@handels.se

Handels är Sveriges tredje största LO-förbund med drygt 155 000 medlemmar, varav nästan 100 000 är kvinnor. Förbundet bildades 1906 men är på många sätt ett ungt förbund. Av våra medlemmar är en tredjedel av de yrkesverksamma under 30 år. Majoriteten av våra medlemmar jobbar inom detaljhandeln, men vi representerar också en rad andra yrken och branscher. Bland dessa finns till exempel florister, frisörer, lagerarbetare, tjänstemän, kontorsanställda och elever inom yrkesinriktad utbildning. Handels finns på cirka 25 000 arbetsplatser över hela landet. Läs mer på www.handels.se