Heltidsjobb i butik är snart en utopi

Nästan hälften av alla butiksanställda i Stockholm, drygt 18 611 personer, arbetar deltid. Av dem är 70 procent kvinnor (13 594 personer) och 45 procent män. Livspusslet för dem handlar inte i någon större utsträckning om oro att inte hinna städa hemma eller att inte ha tid att läsa läxorna med barnen. De tankarna finns, men oron över ekonomin är större. Att behöva fundera på om pengarna till hyra och mat den här månaden också är deras verklighet.

Sedan 1970-talet har ambitionerna varit att kvinnor och män ska kunna delta i arbetslivet på lika villkor. Vi har nått en bra bit sedan dess. Ändå ser det ut så här år 2014. Hit men inte längre? Varför? Det finns inget enkelt svar, men Handels ser en rad skäl som alla också flyter in i varandra. Det handlar bland annat om normer och värderingar, om rekryteringsstrategier, och om arbetstidernas förläggning.

En tillgänglig och trygg generell välfärd är en annan viktigt pusselbit. Ingen ska behöva tacka nej till arbete för att det inte finns barnomsorg på de tider de arbetar. Men en av fyra deltidsanställda inom detaljhandeln uppger att brister i barnomsorgen hindrar dem att arbeta heltid. Det finns helt enkelt inte någon barnomsorg som motsvarar butikernas öppettider. Trots att allt fler butiker (och även andra arbetsplatser) nu regelmässigt kräver bemanning på kvällar och helger, har barnomsorgen inte utvidgat öppettiderna i någon större omfattning.

Vår gemensamma, generella välfärd ska inte bara vara tillgänglig för alla, den ska också vara så pass bra att majoriteten av medborgarna anser att är värt att vara en del av den. Om inte, riskerar vi att betalningsviljan till det gemensamma minskar och vi går mot ett system där bara de grundläggande behoven är täckta och där välfärdstjänster utöver dessa är något som de som har ekonomisk möjlighet kan köpa sig på den öppna marknaden. Dit vill vi inte.

Ett annat problem är avsaknaden av heltidstjänster inom detaljhandeln. Mer än hälften av de deltidsanställda anger att största anledningen till att de inte jobbar mer är att det inte finns några heltidsjobb att söka. I stället hankar de sig fram med att jobba extratimmar när arbetsgivaren bedömer att behov uppstår. De har därmed ingen säkerhet i vare sig arbetstider eller inkomst. Och blir de sjuka en längre tid, är det sjuklön utifrån deras grundkontrakt som gäller.

Handels menar att deltidsproblematiken med alla dess komponenter måste tas på allvar för vi vill leva i ett jämställt och tryggt samhälle med starka och självständiga människor. Alla som vill ska ges möjlighet att jobba heltid, att ha en lön att leva på. Heltidstjänster ska vara norm, deltidstjänster möjliga efter överenskommelser.Detta handlar om klass- och könsfrågor. Inget nytt under solen alltså. Män och tjänstemän arbetar bevisligen heltid i större omfattning än kvinnor och arbetare. Den som har råd köper sig de välfärdstjänster samhället inte erbjuder. Den som har råd kan numera också köpa sig städhjälp och läxläsningshjälp och få statliga bidrag till detta.

Ambitionen för dagens politik måste vara att arbeta för ett jämställt och tryggt samhälle där alla får plats. Vi har här pekat på två vägar. Dels en utbyggd barnomsorg som är anpassad efter de arbetstider dagens föräldrar har och dels att göra heltidstjänster till norm med rätt att förhandla fram deltidstjänster om behov finns.
Låt oss slå in på den vägen så att Handels gamla paroll Heltid en rättighet – deltid en möjlighet äntligen kan bli verklighet. För både kvinnor och män – i alla branscher!

Martin Ångman, förbundsstyrelseledamot Handels, ordförande Handels avdelning 20 Stockholm och Gotland

För mer information kontakta:
Lilly Hallberg, vik pressekreterare Handels, tel 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 150 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.