Ica Kvantum i Skellefteå - Handelns bästa arbetsplats!

Pandemin har ställt stora krav på omställning i det dagliga arbetet. Men det goda samarbetet i butiken, där fackklubb, anställda och handlare är lika engagerade, har inte rubbats. Med stort allvar och respekt för varandra har ledning och anställda tagit sig an arbetet med att möta pandemins utmaningar. Gemensamma mål och en vilja att utvecklas tillsammans, i en miljö där allas åsikter är viktiga. Så beskriver de anställda på ICA Kvantum i Skellefteå sin arbetsplats.

- Konkurrensen om utnämningen Handelns bästa arbetsplats var stark i år, med flera jättebra kandidater. Men Ica Kvantum i Skellefteå är verkligen en värdig vinnare, säger Handels ordförande Linda Palmetzhofer, som korade vinnaren idag under Handels kongress.

På en rad olika sätt har butiken sett till att minska trängseln och påminna om att vi måste visa hänsyn till varandra. Anställda i riskgrupper har fått byta arbetsuppgifter och slippa kundkontakt om de vill. Det finns visir i kassorna och golvytan har gjorts större. Nya rutiner vad gäller beställningar och utkörningar har införts för att det ska bli så riskfritt som möjligt för kunderna.- Arbetet under pandemin har varit stressigt, men vi har ju varandra och vi har verkligen gjort det tillsammans, säger en av de anställda.

ICA-handlaren fyller i:
- Jag är otroligt imponerad av personalen det här året. Det kommer ofta kunder till mig och säger, ”vilken bra personal du har”.Jury har varit Handels förbundsstyrelse och dess motivering till utnämningen var:”Ica Kvantum i Skellefteå har en driven fackklubb, som involverar alla anställda i ett ständigt pågående arbete med arbetsmiljön och som har ett gott samarbete med sin handlare. Här har de anställda och ledningen tillsammans tagit sig an den utmaning en pandemi innebär, med uppfinningsrikedom och stor respekt för varandras behov. Resultatet är en bra och säker butik för både anställda och kunder.”

Utöver en vinnare beslutade juryn att ge fyra hedersomnämnanden:

ABF i Västra Västmanland, med motiveringen:
 ”Med snabba och korta beslutsvägar där fack och arbetsgivare möts i samverkansmöten varje vecka blev omställningen från fysiskt till digitalt arbete enkel. Här finns lyhördhet för medarbetarnas behov och ett stort engagemang från alla anställda. Det är värt ett  hedersomnämnande i utmärkelsen Handels bästa arbetsplats 2021.

Euro Cash i Strömstad, med motiveringen:

”Förra året var ett mardrömsår för gränshandeln. Kunderna försvann över en natt och korttidspermitteringen var ett faktum. Trots detta har fack och arbetsgivare i Euro Cash jobbat konstruktivt med arbetsmiljöfrågor och hållit humöret uppe under pandemin. Dubblad julklapp och extra bonus till de anställda är några exempel på vad det fört med sig. Det är självklart värt ett hedersomnämnande i utmärkelsen Handels bästa arbetsplats 2021.”

Edblads lager på Väddö, med motiveringen:

När de anställda på lagret bildade fackklubb förvandlades en stormig och ganska bråkig vardag till ett gott förhållande mellan arbetsgivare och personal. Permitteringar och nya rutiner på grund av pandemin löses genom ett konstruktivt dagligt samarbete. Klubben har även kraft att stötta de butiksanställda med samma arbetsgivare, men annat avtal. Väl värt ett hedersomnämnande i utmärkelsen Handels bästa arbetsplats 2021.”

Havilogs lager i Göteborg, med motiveringen:

”Här är det hundra procent som gäller! Alla anställda med i facket, dialogen mellan arbetsgivare och anställda sker med stort engagemang och ömsesidig respekt. Att arbetsplatsen varslades om konflikt i avtalsrörelsen påverkade inte detta. Väl värt ett hedersomnämnande i utmärkelsen Handelns bästa arbetsplats 2021.

Fritjof Carlsson-Brandt
fritjof.carlsson-brandt@handels.se

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 160 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på  www.handels.se .