ICA-personal hotar med vild strejk

De anställda vid ICA:s centrallager i Västerås hotar med vild strejk om inte arbetsgivaren ICA sätter sig med dem vid förhandlingsbordet. Personalen kräver att tidigare avslutade förhandlingar om ob-ersättning vid ICA:s centrallager återupptas.

Sören Söderman säger att det råder fredsplikt under en pågående avtalsperiod och att Handels därför inte kan stödja eventuella aktioner. Han är även noga med att framhålla att detta rör sig om aktioner från enskilda medlemmar och ingenting som Handels ställer sig bakom. Söderman säger att det är viktigt att hålla de avtal som ingåtts, men tillägger att det inte är svårt att förstå de anställdas frustration.

- Varför ska de anställda i Västerås behöva acceptera att jobba för mindre ersättning än deras kollegor på övriga centrallager? Det är svårt att se varför det skulle vara mindre värt att lasta matvaror i Västerås jämfört med i till exempel Helsingborg, säger Sören Söderman och fortsätter: - Det är ju egentligen inget konstigt i Västeråsarbetarnas krav. Det här är ersättningsnivåer som de anställda i Västerås haft tidigare men blivit av med. Naturligtvis finns det en oro ute i landet att samma sak kommer att ske på andra centrallager som ICA driver.

Enligt Sören Söderman är det bästa sättet att lösa tvisten mellan ICA och lagerpersonalen att Handels och arbetsgivaren träffas för att komma överens om ett avtal som gör att inga oklarheter råder om vad som egentligen gäller kring ersättningsnivåer och helgarbete.

För vidare kontakt: Sören Söderman, ombudsman Handels. 021-10 43 01