ICA:s lagerpersonal fick nytt avtal

Lika ersättningar i hela landet vid obekväm arbetstid. En övre gräns för hur många helger man måste jobba. Ett rättvist och konkurrensneutralt avtal. Det är innehållet i det nya avtal som Handelsanställdas förbund tecknat med ICA.

- Som i alla förhandlingar är det ett givande och tagande. Jag tycker nog ändå att vi fått igenom det vi vill ha, en reglering av såväl ersättningsnivåer som arbetstid. Nu vet alla vad som gäller oavsett var i landet man bor. Dessutom är avtalet konkurrensneutralt i jämförelse med det avtal som vi har med kooperationen. Avtalet gör det även möjligt för ICA att behålla hela verksamheten i sin egen regi, vilket gör att våra medlemmar slipper hamna i en outsourcingsituation. Så säger Mikael Segel, ombudsman på Handels och ansvarig för förhandlingarna.

De tidigare lokala överenskommelserna har ersatts med rikstäckande ersättningsnivåer på mellan 50 procent på vardagar och 125 procent på storhelger. Dessutom slår avtalet fast att alla har rätt till 16 hellediga helger per år.

- Det här är en förbättring för våra medlemmar. Frågan om olika lokala lösningar kring arbetstider och ob-ersättning har stötts och blötts i flera år. Lokala avtal har medfört att det varit olika prissättning. Med det nya avtalet får vi tydliga och säkra spelregler framöver, säger Tommy Tillgren, andre vice ordförande i Handels.

Avtalet innebär även att en konkurrensneutralitet nu finns mellan kooperationen och ICA.

- Med det här avtalet är det mesta neutralt i konkurrenshänseende mellan ICA och kooperationen. De skillnader som finns vägs upp av andra bitar i respektive avtal. Huvudsaken är att alla nu vet vad som gäller och att ingen behandlas olika från ort till ort, avslutar Tommy Tillgren.