”IKEA måste garantera fackliga rättigheter för alla anställda”

Europas samlade handelsfackförbund kräver i ett uttalande att IKEA ska tillåta anställda i alla länder att gå med i fackförbund och förhandla om kollektivavtal. ”Om IKEA kan tillämpa samma koncept i alla länder, till och med när det gäller att köttbullar ska serveras i alla restauranger, så bör man också kunna ha samma policy när det gäller fackliga rättigheter”, står det bland annat i uttalandet som antogs vid en europeisk kongress i Madrid.

Under kongressen gav fackliga representanter från olika länder i Europa exempel på anti-fackliga attityder och aktiviteter på IKEA:s varuhus. De europeiska fackförbunden kräver nu att IKEA omgående inleder förhandlingar om ett globalt avtal som garanterar grundläggande fackliga rättigheter för de anställda.

”Ett sådant avtal måste inkludera fackförbundens rätt att komma till tals med de anställda, rätten att organisera anställda utan motstånd från arbetsgivaren och rätten att förhandla om kollektivavtal för alla IKEA-anställda”, står det i kongressens uttalande.

På fredagen hölls också en demonstration utanför IKEA:s varuhus i Madrid, där spanska IKEA-anställda krävde samma behandling som de svenska.

– I Sverige har vi goda relationer med IKEA och löser frågor i förhandlingar. Men utomlands är det annorlunda. Jag skäms å IKEA:s vägnar, säger Lars-Anders Häggström, Handels förbundsordförande.

För mer information, kontakta:

Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund. Handels har cirka 145 000 medlemmar, varav drygt 100 000 är kvinnor. Cirka 24 procent av våra medlemmar är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se