Ja till Handels motion om sjukförsäkringen

Handels motion om att slopa karensdagen i sjukförsäkringen fick stöd på LO-kongressen på tisdagen. Motionen lades tillsammans med Hotell- och restaurangfacket och SEKO. Även motionens krav om en nittioprocentig sjukersättningsnivå antogs.

Precis som Handels motion om a-kassan, som antogs under måndagen, är motionen Bättre villkor i sjukförsäkringen att se som en rättvisemotion som har som mål att stödja de som är hårdast drabbade av dagens sjukförsäkringssystem. Och precis som med a-kassemotionen valde kongressen att gå på motionens förslag och inte på LO-styrelsens avslagsyrkande.

Läs hela motionen på Handels hemsida.

Handels är Sveriges tredje största LO-förbund med drygt 155 000 medlemmar, varav nästan 100 000 är kvinnor. Förbundet bildades 1906 men är på många sätt ett ungt förbund. Av våra medlemmar är en tredjedel av de yrkesverksamma under 30 år. Majoriteten av våra medlemmar jobbar inom detaljhandeln, men vi representerar också en rad andra yrken och branscher. Bland dessa finns till exempel florister, frisörer, lagerarbetare, tjänstemän, kontorsanställda och elever inom yrkesinriktad utbildning. Handels finns på cirka 25 000 arbetsplatser över hela landet. Läs mer på www.handels.se