Jobbsatsningar steg i rätt riktning - men inte tillräckligt

De arbetsmarknadssatsningar som regeringen presenterade i dag, onsdag, är steg i rätt riktning, säger Handels förbundsordförande Susanna Gideonsson. Men det krävs mer för att skapa full sysselsättning och trygga jobb.

Vi välkomnar att regeringen nu ställer om till en mer aktiv arbetsmarknadspolitik och börjar avskaffa det misslyckade experimentet med Fas 3. Men vi måste kraftigt minska arbetslösheten och då krävs en mer expansiv politik. Den höga arbetslösheten har, tillsammans med förändringarna i Lagen om anställningsskydd (Las), lett till en ökning av otrygga anställningar. Här måste regeringen göra mer.

Hittills har vi annars fått flera besked från regeringen som är positiva för Handels medlemmar och för vår bransch. Den höjda a-kassan och den förbättrade sjukförsäkringen är glädjande. Uppgörelsen om vinster i välfärden är i linje med LO:s och Handels uppfattning om att en "non-profit-princip ska råda". Det mesta är i rätt riktning, men det behövs mer, säger Susanna Gideonsson.

För ytterligare information kontakta Handels presstjänst: tel. 010-450 89 80

Pressbilder på Susanna Gideonsson finns att ladda ner här: http://handels.se/press/pressbilder/

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med drygt 154 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på  www.handels.se .