Las-utredningen hårt slag mot en redan otrygg arbetsmarknad

Handels reagerar kraftigt mot förslagen i den nya lasutredningen. Ökad otrygghet och ökat godtycke.

Handels har under lång tid arbetat mot de otrygga anställningarna som dominerar inom handeln. Allmän visstid och hyvling har skapat en arbetsmarknad med stor otrygghet. När las-utredningen nu presenterats ser Handels den som ett oacceptabelt slag mot den svenska modellen.

– Stoppa utredningen. I papperskorgen, dokumentförstöraren eller riksdagsarkivet. Anställningsskyddet är en avgörande del av det som gjort svensk arbetsmarknad så välfungerande. Trygghet för löntagare innebär att ekonomisk omställning får hög acceptans och att svensk arbetsmarknad har få konfliktdagar. Förslagen riskerar att slå sönder detta, säger Susanna Gideonsson, ordförande för Handels.

Utredningen, som är en konsekvens av januariavtalet välter dagens ordning på arbetsmarknaden över ända. Det som skrivs i januariavtalet om att parternas maktförhållanden ska bibehållas blir med utredningen överspelat. Det finns inget som balanserar arbetsgivarens kraftigt ökade makt.

– I stort innebär förslagen i utredningen att arbetsgivarens godtycke blir regel, istället för som idag att det finns regler för vem som får behålla jobbet. Regler som också många arbetsgivare uppskattar. Nu kommer denna makt istället ligga i princip helt i handen på arbetsgivaren, säger Susanna Gideonsson.

– Den skeva maktfördelningen i förslagen syns på fler områden. När det inte längre bli möjligt att slå ihop butiker till gemensamma turordningskretsar blir det ytterligare ett sätt för arbetsgivaren att bestämma vem som få ha kvar jobbet, och vem som får sluta, säger Susanna Gideonsson.

Handels tror inte heller att förslaget om att minska tiden för när en allmän visstidsanställning kvalificerar till företräde för en tillsvidareanställning kommer att ha effekt.

– När det föreslås att denna tid ska vara nio istället för tolv månader lyfts det fram som en förbättring för våra medlemmar. Men vi tror snarare att de redan korta anställningarna blir ännu kortare. Det finns en enkel lösning på det problemet. Avskaffa allmän visstid. Jag ser fram emot en utredning som föreslår det, säger Susanna Gideonsson.

För mer information kontakta Handels pressekreterare på 010-450 89 80

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 160 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på  www.handels.se .

Citat

Susanna Gideonsson