Linda Palmetzhofer vald till Handels ordförande

Idag den 1 september valdes Linda Palmetzhofer till Handels ordförande av ett extra insatt möte i förbundsrådet. Elisabeth Brandt Ygeman och Mats Hedgren valdes till förste respektive andre vice ordförande.

- Stort tack för förtroendet, det här är otroligt roligt och spännande. Jag ser fram emot att leda förbundet tillsammans med Elisabeth och Mats, sa Linda Palmetzhofer när valen var gjorda.Handels riktning kommer att vara densamma framöver, nämligen framåt, lovade hon på mötet. Det finns flera viktiga frågor som kommer att prägla förbundets arbete den närmaste tiden. Corona-pandemin är förstås en av dem:

- Vi har ökat antalet medlemmar med 6.500 sedan i våras, det är fantastiskt. Men det är en effekt av en kris. Nu är det vårt uppdrag att förklara värdet av ett fackligt medlemskap.-

- Våra medlemmar har stått i frontlinjen i krisen, det är de som har gått till jobbet trots en ständig rädsla för smitta. Många har förlorat jobbet när anställningar har avslutats från en dag till en annan. Det syns inte i varselstatistiken.

Corona-pandemin har snabbat på en omställning i handeln, menar Linda Palmetzhofer.

- Företagen måste ställa om nu, det har blivit tydligt att en bra handel är en hållbar handel.

Snart återupptas årets avtalsförhandlingar, som pausades i våras när pandemin slog till.

- Förhandlingsläget är komplicerat, vi har en tudelad bransch. En del där det gått dåligt, där konkurser hotar och anställda blivit korttidspermitterade. Sen finns det en del som gått väldigt bra, där vinsterna är skyhöga.

Högst aktuellt just nu är även etableringen av e-handelsjätten Amazon i Sverige. Nyligen blev det klart att företaget låter öppna ett lager i Eskilstuna.

- Handels kommer att vara med och se till att Amazon ska bedriva sin verksamhet i Sverige med kollektivavtal, det lovar jag, sa Linda Palmetszhofer till förbundsrådet.

Handels nya ordförande berättade också om LO-förhandlingarna om trygghet och omställning.

- Hotet från den så kallade LAS-utredningen kvarstår. Vår ingång är att stärka den svenska modellen, att vi som parter kommer överens om och tar ansvar för villkoren på arbetsmarknaden.

Anledningen till det extra förbundsrådet är att Handels förra ordförande Susanna Gideonsson i våras valdes till ordförande i LO. Sedan dess har Linda Palmetzhofer varit tillförordnad ordförande och Elisabeth Brandt Ygeman klivit upp som förste vice ordförande.

I och med förbundsrådets möte finns ni även en ny andre vice ordförande, Mats Hedgren. Han kommer från tjänsten som förbundssekreterare, som kommer att hållas vakant fram till kongressen i maj.

Vissa arbetsuppgifter tar Mats Hedgren med sig i rollen som andre vice ordförande, vissa av förbundssekreterarens uppgifter fördelas på andra personer på förbundskontoret. Den lösningen gäller fram till kongressen i maj 2021.

I och med förbundsrådets möte idag är det Linda Palmetzhofer, Elisabeth Brandt Ygeman och Mats Hedgren som utgör förbundets verkställande utskott, VU.

För mer information, kontakta Handels pressekreterare:

Fritjof Carlsson-Brandt

fritjof.carlsson-brandt@handels.se

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 160 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på  www.handels.se .