LO begär förhandling för trygga jobb

Idag har LO begärt förhandling med Svenskt Näringsliv om framtidens arbetsmarknad. Genom att begära en förhandling hoppas vi kunna få till ett ramavtal som säkerställer tryggheten på hela arbetsmarknaden.

”Handels har länge arbetat för att sätta stopp för den växande floran av otrygga anställningar. I vår bransch har hyvling blivit allt vanligare, liksom allmän visstid, sms-jobb och korta deltider. Det skapar inte bara stor otrygghet, utan också en ohållbar vardag för våra medlemmar,” säger Susanna Gideonsson, förbundsordförande i Handels.

”Vi ser också stora problem med användandet av inhyrd arbetskraft. Finns det permanent behov av arbetskraft ska det anställas ordinarie personal.”

Kraven på att löntagarna kan ställa om till nya arbetsuppgifter kommer att öka i framtiden. Utöver frågan om trygga jobb vill vi också sluta avtal som rör omställningstrygghet och kompetensutveckling.

”Villkoren för omställning måste förbättras. Alla ska ha möjlighet till vidareutveckling under hela arbetslivet, oavsett vilken anställningsform man har”, säger Susanna Gideonsson.

För mer information ta kontakt med Handels pressjour: 010-450 89 80