LO-ordföranden hyllar Handels märke i kronor

Handels fick beröm på flera punkter då Karl-Petter Thorwaldsson höll tal på Handels kongress under söndagen. LO-ordföranden var särskilt nöjd med att Handels lyckats med att sätta märket för löneökningar i kronor och se till att begränsa de korta anställningarna.

I talet hänvisade Karl–Petter Thorwaldsson till LO och Svenskt Näringslivs rekommendation för snart en månad sedan, där man uppmanade de som ännu inte tecknat nya kollektivavtal att hålla sig till industrins märke i procent eller Handels krontalsmärke på 590 kronor.

Låt oss gemensamt gå på Handels linje och öka lönerna lite mer för de som tjänar mindre, sade han och betonade att varje kollektivavtal som slutits efter Handels avtal följt Handels krontalsmärke eller industrins märke i procent.

Karl-Petter Thorwaldsson berömde också Handels för att ha lyckats få arbetsgivarna att gå med på en nedre gräns för visstidsanställningar i det senaste kollektivavtalet för privata butiker och lager. En skrivning som innebär att de som anställs på allmän visstid ska ha en anställningstid på minst 14 dagar.

– Tack vare Handels flyttar vi alla fram positionerna mot längre anställningar, sade Karl-Petter Thorwaldsson.

Karl–Petter Thorwaldsson framhöll också Handels som ett föredöme i LO när det gäller medlemsvärvning och syftade på den kraftiga medlemsökning förbundet gjort de senaste fyra åren.

– Lär ut till oss andra hur ni värvar. Vi ska göra så gott vi kan, sade LO-ordföranden.

För mer information kontakta:

Jon Andersson, pressekreterare Handels 010-450 89 80