• Handels/

Makten över arbetstiden och bemanningen: ny rapport visar behovet av en modernare arbetstrygghet

Många av handelns arbetsplatser präglas av otrygga anställningar, oregelbundna arbetstider och slimmad bemanning. Företagen använder en låg grundbemanning med få fast anställda på heltid. Det är möjligt i och med dagens otidsenliga anställningsform allmän visstid. Resultatet är förödande, såväl för enskilda anställda som för arbetsplatser som helhet. Men det går att planera på ett mer modernt sätt, visar vår nya rapport Makten över arbetstiden och bemanningen.

- 1 av 4 kvinnor inom handeln har idag en otrygg anställning i form av visstid, deltid eller vikariat. Så ser det inte alls ut i manligt dominerade branscher. Vi måste se till att få fram ett modernt anställningsskydd som fungerar även för våra medlemmar. Det är därför vi nu driver denna fråga i vår avtalsrörelse, säger Linda Palmetzhofer, förbundsordförande för Handels.

Det är Lagen om anställningsskydd, LAS, som tillåter arbetsgivare att på korta visstids- och deltidskontrakt utan motivering. Men problemen har också att göra med arbetsgivarnas kortsiktiga planering av bemanningen.

- Många butikschefer använder allmän visstid för att de kan, inte för att det behövs. Det får hela arbetsplatsen lida för, både de som lever med maximal otrygghet och de fast anställda. Alla vinner egentligen på bättre planering, säger Linda Palmetzhofer

Under de senaste 30 åren har andelen visstidsanställningar ökat från tolv procent år 1990 till 27 procent år 2020. Bland anställda under 30 år har runt 40 procent en anställning på visstid. Parallellt med detta har andelen deltidsanställda ökat. Sedan 1990 har andelen fast anställda som arbetar under 35 timmar ökat från 53 till 64 procent år 2020.

- Inget av de förslag som ligger på bordet, varken hos Svensk Näringsliv eller i den så kallade LAS-utredningen, löser problemen med den otrygghet som råder på dagens arbetsmarknad, särskilt för våra medlemmar. Därför förhandlar vi nu istället med Svensk Handel i vår avtalsrörelse. Denna rapport visar svart på vitt att arbetsgivarna använder sig av otrygga anställningar trotts att de inte behöver det. Våra medlemmar är inte robotar. De är värda samma anställningstrygghet som man har i många andra branscher.

Rapporten undersöker hur arbetsplatser inom detalj och partihandel (butiker och lager) planerar sin bemanning och vilket inflytande de anställda själva har över bemanningsplanering och schemaläggning. I detaljhandeln är deltids- och visstidsanställningar ett vanligt sätt att uppnå flexibilitet. Arbetsgivaren kan snabbt göra sig av med personal och riskerar inte att ha fler anställda än vad som är absolut nödvändigt.

Att vara anställd på visstid eller en ofrivillig låg deltid ger stor otrygghet. Det är svårt att planera för framtiden, bilda familj, skaffa bostad. Det är också svårt att ta fackliga förtroendeuppdrag eller att ta upp problem på arbetsplatsen. Dessutom påverkas hela arbetsplatsen negativt: stress och oro följer när anställda ska konkurrera om timmar, inte vet vilka de kommer att arbeta tillsammans med och när ordinarie personal ständigt måste lära upp nya anställda trots en pressad arbetssituation.

I partihandeln förekommer inte visstider och låga deltider i så stor utsträckning. Istället är problemet att en stor del av den permanenta arbetskraften är inhyrda via bemanningsföretag. Det leder till att det blir ett A- och ett B-lag på arbetsplatsen.

Fritjof Carlsson-Brandt
fritjof.carlsson-brandt@handels.se

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 160 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på  www.handels.se .