Medlemsexplosion i Handels

Under mars månad har totalt 7 249 medlemmar gått med i Handels. 5 567 av dem sedan 16 mars då ökningarna kopplat till coronakrisen satte in.

I Handels a-kassa har ytterligare fler gått med, totalt 15 810 under mars, 14 399 sedan 16 mars. 30 och 31 mars, dagarna efter regeringens förändringar i a-kassan gick cirka 8 000 personer med i Handels a-kassa och cirka 2 500 i Handels. Det har varit fem inträden i minuten när det varit som mest. Handels räknar med att fortsätta värva många medlemmar den kommande tiden.

– Det märks att många är oroliga nu, och då söker man sig till trygga utposter. Vi är stolta över att kunna ta emot så många medlemmar och jobbar nu stenhårt för att hantera alla ansökningar. Vi har styrt om personal till att skriva in medlemmar i förbundet och i a-kassan. det tillsammans med förhandlingar är högsta prioritet nu, säger Susanna Gideonsson, ordförande för Handelsanställdas förbund

– Att regeringens paket med förändringar i a-kassan fått effekter är tydligt, vi har aldrig sett en sån anstormning tidigare, säger Susanna Gideonsson.

Ansökningarna om medlemskap i facket är omkring fyra gånger så många som mars 2019.

– Nu gäller det att vi lyckas behålla dessa medlemmar och att fler engagerar sig i facklig verksamhet lokalt. Då kommer Handels att gå starkt ur den här krisen och kunna tillvarata alla medlemmars intressen bättre, säger Susanna Gideonsson.

Tabeller:

Inträden i Handels a-kassa per län.

BLEKINGE 79
ÖREBRO 338
ÖSTERGÖTLANDS 481
Total 15139

Inträden i Handels per län (obs, i tabellen saknas inträden via pappersblankett, därav differens mot siffran i texten ovan).

BLEKINGE 42

Mer information:

Handels presstjänst 010 450 89 80

För mer information kontakta Handels pressekreterare på 010-450 89 80

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 155 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på  www.handels.se .