Nej till medlarbud

Handelsanställdas förbund sa på fredagkvällen nej till medlarnas bud om nytt kollektivavtal för frisöranställda. Frisörföretagarna sa ja till budet. Då medlarna gör bedömningen att det finns förutsättningar att enas om ett nytt avtal har de kommit överens med parterna att fortsätta medlingen på söndag.

För mer information kontakta:
Lilly Hallberg, vik. pressekreterare Handels, tel. 070-675 19 89

Bakgrund:
Handels varslade den 4 juni 187 frisöranställda vid 29 arbetsplatser om konflikt. Strejkvarslet träder i kraft måndagen den 17 juni klockan 9.00 om parterna inte innan dess träffat en uppgörelse. Totalt berörs omkring 5 000 anställda av avtalet mellan Handelsanställdas förbund och Frisörföretagarna.

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 150 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.

Handels är Sveriges tredje största LO-förbund med drygt 155 000 medlemmar, varav nästan 100 000 är kvinnor. Förbundet bildades 1906 men är på många sätt ett ungt förbund. Av våra medlemmar är en tredjedel av de yrkesverksamma under 30 år. Majoriteten av våra medlemmar jobbar inom detaljhandeln, men vi representerar också en rad andra yrken och branscher. Bland dessa finns till exempel florister, frisörer, lagerarbetare, tjänstemän, kontorsanställda och elever inom yrkesinriktad utbildning. Handels finns på cirka 25 000 arbetsplatser över hela landet. Läs mer på www.handels.se