• Handels/

Ny rapport: 9 av 10 handelsanställda anser att handelns klimatpåverkan måste minska

Idag släpper Handels rapporten Handelsanställdas syn på miljö- och klimatfrågor, där anställda inom handeln tillfrågats om sin syn på branschens miljö- och klimatpåverkan. Rapporten visar att cirka 90 procent av medlemmarna ser ett behov av att handeln minskar sin miljö- och klimatpåverkan. 90 procent anser också att företagen måste ta ett ökat ansvar, och nästan lika många efterfrågar politiska reformer. Allra viktigast enligt medlemmarna är att erbjuda produkter i mer miljövänliga material och förpackningar, samt att skapa mer miljövänliga leverans- och retursystem.

- Att det finns ett brett folkligt engagemang i miljö- och klimatfrågor märks. Vår undersökning visar att såväl kvinnor som män, unga som gamla, lagerarbetare som butiksanställda tycker att frågorna är viktiga, att branschen måste minska sin påverkan och är beredda att engagera sig. Det behöver både vi som facklig organisation och företagen ta tillvara, säger Linda Palmetzhofer, tillförordnad ordförande för Handelsanställdas förbund.

Rapporten visar också att det finns tydliga brister gällande arbetsgivares lyhördhet, kompetensutveckling och information till kunder. Nästan hälften av de tillfrågade skulle kunna tänka sig att engagera sig för att minska arbetsplatsens miljö- och klimatpåverkan, samtidigt som endast en fjärdedel uppger att de blir ordentligt lyssnade på om arbetsplatsens miljöarbete. 55 procent uppger dessutom att miljö- och klimatfrågor inte ingår i kompetensutveckling på sin arbetsplats, och bara 3 av 10 menar att kunderna får tillräcklig information om produkternas miljö- och klimatpåverkan.

- Handelnsanställda har en nyckelroll i omställningen. Det är de som möter kunderna och tillhandahåller information om produkterna som säljs. Det är de som packar, skickar och hanterar varor och allt emballage. Det är de som tar emot returer och hanterar svinn. Det är viktiga erfarenheter som företagen måste ta tillvara. Därför är det ledsamt att se att så få anställda får rätt kompetensutveckling och heller inte upplever att de blir lyssnade på i miljöarbetet, säger Linda Palmetzhofer.

Fakta om rapporten:

Rapporten Handelsanställdas syn på miljö- och klimatpåverkan är skriven av Ola Palmgren och Martin Briland Rosenström. Rapporten är en delrapport ur Handels miljö- och klimatpolitiska program, som kommer presenteras hösten 2020. Rapporten utgår från en Novus-undersökning riktad till handelsmedlemmar som arbetar i handeln.

Mer information:

Fritjof Carlsson-Brandt, Pressekreterare

0104508061, 0104508980
fritjof.carlsson-brandt@handels.se, press@handels.se

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 155 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på  www.handels.se .

Citat

Det är naivt att tro att omställningen kan lösa sig själv genom konsumenters medvetna val. Klimatfrågan kan inte lösas av någon enskild person, den kräver gemensamma insatser. Därför är det inte förvånande att en förkrossande majoritet av handelns anställda kräver ökat ansvar från företag och politiker.
Linda Palmetzhofer, tillförordnad ordförande Handelsanställdas förbund