Nya kollektivavtal ger 590 kronor i löneökningar och satsningar på trygga jobb

Handels och KFO har kommit överens om nya kollektivavtal för anställda inom kooperationen. De nya avtalen är ettåriga och innebär löneökningar med 590 kronor och en satsning på trygga jobb.

Trygga jobb har varit en viktig fråga för Handels i förhandlingarna med KFO. Parterna har nu enats om ambitionen att normen ska vara heltid och att de som anställs på allmän visstid ska ha en anställningstid på minst 14 dagar. Dessutom har Handels och KFO kommit överens om att inrätta arbetsgrupper på butikssidan och lagersidan som ska ta fram konkreta förslag för hur ambitionen om fler heltider och trygga jobb ska uppnås.

– Det här är ett viktigt steg på vägen för att vi ska komma tillrätta med de otrygga anställningsvillkor som finns på Coop och andra företag inom kooperationen, säger Linda Palmetzhofer 2:e vice ordförande på Handels och ansvarig för avtalen med KFO.

Precis som i avtalen för privata butiker och lager så blir det löneökningar med 590 kronor per månad beräknat på en heltidsanställning samtidigt som lägstalönerna höjs med 500 kronor.

– Det här innebär att vi håller fast vid vårt krontalsmärke. Det är viktigt så att inte de lågavlönade kvinnor som jobbar inom kooperationen halkar efter i löneutvecklingen, säger Linda Palmetzhofer 2:e vice ordförande på Handels.

Kollektivavtalen i korthet:

Löneökningar med 590 kr per månad beräknat på en heltidsanställning.

Lägstalönerna höjs med 500 kr per månad beräknat på en heltidsanställning.

Normen för tillsvidareanställningar ska vara heltid.

Anställning på allmän visstid får inte vara kortare än 14 dagar.

Arbetsgrupper på butikssidan och lagersidan ska ta fram konkreta förslag för hur ambitionen om fler heltider och trygga jobb ska uppnås

De anställda ska få ökat inflytande över arbetstid och schemaläggning.

Jon Andersson, pressekreterare Handels 010-450 89 80