Personalen vid Företagsväxter får avtal

Efter att Företagsväxter i Knivsta beviljats inträde i arbetsgivarföreningen Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet kommer de anställda vid företaget att omfattas av SLA:s kollektivavtal med fackförbundet Kommunal. För de anställda som hittills arbetat utan avtal är detta en seger.

Eftersom arbetsgivarorganisationen SLA beviljat företaget inträde så har de gjort bedömningen att växtuthyrningen är den större delen och fruktleveranserna den mindre. Handels och Kommunal kommer nu att göra en gemensam bedömning om företagets huvudverksamhet är växtuthyrning eller fruktleveranser. Eventuellt kan därefter en justering av avtalstillhörigheten att komma att göras utifrån LO:s organisationsplan.

- I och med att det finns ett avtal så drar Handels tillbaka varslet mot företaget. Nästa steg är att se till att de hamnar på rätt avtal om företagets verksamhet skulle förändras så att tyngdpunkten hamnar på fruktleveranser. Därför kommer vi att göra en översyn av företagets verksamhet så att våra medlemmar känner sig trygga i att allt går rätt till, säger Karin Jungerhem.

För vidare information Karin Jungerhem, ombudsman Handels. 018-18 47 43, 070-543 13 43