Rån med skjutvapen fortsatt stort problem för handeln

Butiksrånen i juni 2016 ökade med 17 procent jämfört med samma månad förra året. Samtidigt har antalet butiksrån första halvåret i år minskat något jämfört med samma period förra året. Men rån med skjutvapen fortsätter att ligga på samma höga nivåer. Det visar nya siffror från Brottsförebyggande rådet (BRÅ).

Mellan januari och juni 2016 har rånen minskat med 4 procent jämfört med samma period förra året samtidigt som rånen med skjutvapen endast gått ned med 1 procent från förra årets höga nivåer.

Det är bra att rånen minskat något men vi kan samtidigt konstatera att minskningen är ganska liten. Det gäller inte minst rån med skjutvapen som fortsätter att ligga på samma höga nivåer som förra året, säger Krister Colde Handels arbetsmiljöombudsman.

Han menar att såväl handlare som polis och politiker har ett ansvar för att se till att minska rånen.

I dag är butikerna i stort sett det enda ställe som tar emot kontanter vilket förstås lockar rånare. Därför är det oerhört viktigt att handlarna jobbar med att se till att rånarna inte kan komma åt några kontanter. Det kan de göra genom att införa kontantfria kassor och slutna kontantsystem. Men polis och politiker måste också göra sitt jobb och se till att minska tillgången på vapen i samhället. Våra medlemmar ska inte behöva frukta för sina liv när de är på jobbet, säger Krister Colde.

Jon Andersson, pressekreterare Handels 010-450 89 80