Regeringen måste ge klart besked om EU-kommissionens förslag

Handelsanställdas förbund välkomnar att finansminister Anders Borg har uttryckt skepsis mot den nya europakt som kan innebära stora ingrepp i den svenska modellen. Nu bör regeringen också ta avstånd från det förslag som EU-kommissionen har lagt och som kan få samma konsekvenser.

– Detta förslag har liknande negativa effekter för den svenska modellen som europakten.

I dag samråder EU-nämnden med regeringen inför toppmötet den 24-25 mars, då EU-kommissionens förslag ska klubbas igenom. EU-kommissionens syfte är att förhindra nya statsfinansiella kriser inom unionen, men det sker till priset av den svenska modellen. Förslaget innebär bland annat att kommissionen får större kontroll över medlemsländernas finanspolitik och även kan påverka lönebildningen i enskilda länder.

– Om vi går med på detta innebär det ett hårt slag mot den svenska modellen och kollektivavtalen. Makten över lönerna riskerar att flyttas från parterna på den svenska arbetsmarknaden till Bryssel, säger Lars-Anders Häggström.

– Vi utgår från att regeringen vid EU-nämndens möte i dag konsekvent kan ge ett definitivt besked om att Sverige inte kommer att acceptera förslaget.

För ytterligare information kontakta: Lars-Anders Häggström, förbundsordförande Handels, tel. 070-630 17 78 Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 070-675 19 89