Regeringens trygghetspaket välkomnas av Handels

Efter regeringens presskonferens om förändringar i a-kassan och övriga arbetsmarknadssatsningar kommenterar Handels.

– Mycket bra att regeringen nu stärker upp och öppnar upp trygghetssystemen på arbetsmarknaden, säger Susanna Gideonsson, ordförande för Handelsanställdas förbund.

Handels har tidigare lyft den osäkra situationen för hundratusentals arbetare i tjänstesektorn som förlorar sina jobb. Många har otrygga anställningar i branscher som nu drabbats hårt. Klädbutiker, frisörer och gränshandel är några av de värst drabbade sektorerna. Enligt Handels möter förändringarna i a-kassan upp de nya behoven på ett bra sätt.

– Vi hade velat att arbetsvillkoret i a-kassan sänktes ytterligare, många i handeln jobbar mindre än 60 timmar per månad. Men detta kommer att fånga upp många av de som annars stått på bar backe, säger Susanna Gideonsson.

En snabbare kvalificering för stöd är ytterligare en punkt Handels föreslagit som nu uppfylls. Dessutom höjs taket för ersättningen.

Sedan 16 mars har Handels haft ett kraftigt inflöde av nya medlemmar både till förbundet och till a-kassan. Tusentals medlemsansökningar står på kö. Med de aviserade förändringarna räknar Handels också med ett ökat tryck på ansökningar om ersättning från a-kassan.

– Stödet till a-kassornas administration är nödvändigt. Våra handläggare är pressade till max och vi prioriterar dessa arbetsuppgifter högt. Men för att hantera de ökade ansökningarna måste vi stärka upp med ytterligare personal, säger Susanna Gideonsson.

Handels är även positiva till de andra satsningarna som presenterades på regeringens presskonferens.

Mer information: Susanna Gideonsson, via Handels pressjour 010 450 89 80

För mer information kontakta Handels pressekreterare på 010-450 89 80

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 155 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på  www.handels.se .

Handels är Sveriges tredje största LO-förbund med drygt 155 000 medlemmar, varav nästan 100 000 är kvinnor. Förbundet bildades 1906 men är på många sätt ett ungt förbund. Av våra medlemmar är en tredjedel av de yrkesverksamma under 30 år. Majoriteten av våra medlemmar jobbar inom detaljhandeln, men vi representerar också en rad andra yrken och branscher. Bland dessa finns till exempel florister, frisörer, lagerarbetare, tjänstemän, kontorsanställda och elever inom yrkesinriktad utbildning. Handels finns på cirka 25 000 arbetsplatser över hela landet. Läs mer på www.handels.se

Citat

Mycket bra att regeringen nu stärker upp och öppnar upp trygghetssystemen på arbetsmarknaden.
Susanna Gideonsson, ordförande för Handelsanställdas förbund