Rituals Cosmetics och Handels överens om att teckna kollektivavtal

Rituals Cosmetics och Handelsanställdas förbund har i dag träffat en överenskommelse om att teckna kollektivavtal. Beskedet kommer efter att Handels i fredags varslade om strejk på tre av Rituals Cosmetics butiker.

Rituals Cosmetics är en holländsk skönhetsvårdskedja som bland annat säljer smink, hudvårdsprodukter och doftljus. Företaget startade sin verksamhet i Sverige 2011 och har i dag cirka 30 butiker runt om i landet. Sedan våren 2014 har Handels varit i kontakt med Rituals Cosmetics för att få dem att skriva på ett kollektivavtal. Ett arbete som nu alltså gett resultat. Men det krävdes ett strejkvarsel på butiker i Uppsala, Lund och Malmö för att Rituals Cosmetics skulle bestämma sig för att teckna kollektivavtal.

– Vi är glada över att Rituals Cosmetics nu tänker skriva på ett avtal. Det betyder att de anställda kommer att ha rätt till övertidsersättning, garanterade löneökningar och ett bra försäkringspaket, säger Jannika Fahlander ombudsman på Handels.

På hemsidan skriver Ritual Cosmetics att man tycker det är viktigt att bidra till positiva förändringar i samhället genom socialt engagemang. Det sociala ansvaret kommer nu också att omfatta de anställda.

– Det är jättebra att ett företag med den profilen nu tar sitt sociala ansvar som arbetsgivare och ser till att de anställda får den trygghet som de flesta som jobbar hos deras konkurrenter har, säger Jannika Fahlander.

Överenskommelsen innebär att löne- och ersättningsfrågan i huvudsak är löst och kommer att börja gälla direkt. Senast den 1 september i år kommer detaljhandelsavtalet att gälla. Överenskommelsen betyder också att strejkvarslet dras tillbaka.

Jon Andersson, pressekreterare Handels 010-450 89 80

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 156 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på  www.handels.se .