Samhället måste agera kraftfullare för att minska rån med skjutvapen

Den senaste tiden har flera grova rån skett mot butiker runt om i landet. Samtidigt visar nya siffror från Brottsförebyggande rådet att i februari i år har butiksrån med skjutvapen ökat markant jämfört med samma månad förra året. En oroande utveckling enligt Handels arbetsmiljöombudsman Krister Colde som menar att samhället måste agera kraftfullare för att se till att rånen med skjutvapen minskar.

På onsdag förmiddag rånades en guldsmedsbutik utanför Stockholm där flera skott avlossades. I förra veckan rånades en Coopbutik i Flen då butikspersonalen hotades med pistolliknande föremål och bands samtidigt som rånarna roffade åt sig kontanter från kassaskåpet. Det är bara två exempel på grova butiksrån som skett den senaste tiden.

Samtidigt visar siffror från Brottsförebyggandet rådet att butiksrån med skjutvapen har ökat med  62 procent i februari 2016 jämförbart med samma månad förra året. Enligt Handels arbetsmiljöombudsman krävs det flera åtgärder för att komma tillrätta med problemet.

– Dels handlar det om att minska tillgången till kontanter genom slutna kontantsystem eller kontantfria butiker, eftersom vi vet att det är vad rånarna är ute efter i de allra flesta fall. Men politiker och polis måste också göra mer för att minska tillgången på vapen i samhället. Ju fler skjutvapen som används desto större är risken att någon skadas allvarligt eller till och med får sätta livet till, säger Krister Colde arbetsmiljöombudsman på Handels.

För mer information kontakta:

Jon Andersson, pressekreterare Handels 010-450 89 80