”Sänk inte lönerna för ungdomar”

Folkpartiet vill sänka ungas löner för att minska ungdomsarbetslösheten. Förslaget gör det svårare för unga att försörja sig och riskerar att pressa ned lönerna för alla anställda, varnar Handels ordförande Lars-Anders Häggström.

Många ungdomar jobbar i dag deltid eller som timanställda inom handeln och har svårt att klara sig på sin lön. Hur skulle det gå för dem om deras löner minskades kraftigt? Folkpartiets förslag är helt orealistiskt.

Att de på detta sätt lägger sig i lönebildningen, som är en fråga för fack och arbetsgivare, är dessutom ett flagrant brott mot den svenska modellen. Jag är innerligt trött på att man talar så väl om denna modell, men ändå hela tiden är framme och petar i den. Det enda man åstadkommer är att man försvårar en redan komplicerad avtalsrörelse, säger Lars-Anders Häggström.

Lönestatistik inom handeln visar att inkomstskillnaderna mellan unga och äldre redan är stor. Den genomsnittliga månadsinskomsten 2009 var 7.561 kronor för en 18-åring och 17.568 kronor för en 35-åring. En 35-åring hade också 27 procent högre timlön än en 18-åring.

Enligt en rapport från Handelsanställdas förbund finns ingenting som tyder på att ännu lägre lönekostnader för arbetsgivaren skulle leda till att fler anställs. Rapporten, som presenterades i somras, analyserar regeringens sänkning av arbetsgivaravgiften för företag som anställer personer under 26 år. Reformen har inte lett till att fler unga har fått anställning, snarare har andelen minskat något.

Regeringen borde dra lärdom av reformens resultat. Företag anställer inte bara för att det är billigt. I debatten hänvisas hela tiden till forskning som säger att ungas löner måste sänkas för att ge fler jobb – men man kan aldrig peka ut vilken forskning som säger detta. Det är dags att man producerar bevis, säger Lars-Anders Häggström.

Handels rapport visar också att nivån på lägstalönerna håller upp lönenivån i en hel bransch.

Om man sänker lönen för unga kommer även de vanliga lönerna att pressas ned. Det riskerar att drabba alla anställda inom branscher som handeln, där många unga jobbar, säger Lars-Anders Häggström.

För mer information kontakta:

Lars-Anders Häggström, förbundsordförande Handels, tel: 070-630 17 78

Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel: 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund. Handels har cirka 145 000 medlemmar, varav drygt 100 000 är kvinnor. Cirka 24 procent av medlemmarna är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se