Stora vinster i handeln ger utrymme för höjda löner

Efter fem veckors förhandlingar konstaterar Handelsanställdas förbund att arbetsgivarna Svensk Handel avslår alla yrkanden om förbättringar för de anställda. Detta trots att försäljningen i detaljhandeln ökade med 20 miljarder kronor under 2009. Enligt en sammanställning som Handelsanställdas förbund har gjort visar resultatrapporter från de stora bolagen i handeln på en ökning för hela branschen och enorma vinster för flera av de stora kedjorna. De första rapporterna för 2010 visar på fortsatt ökning i år. Handelsanställdas förbund menar att detta ger gott utrymme för höjda löner.

Bolagens rapporter visar på stora vinster under 2009. Exempelvis gör HM ett resultat på drygt 22,1 miljarder kronor före skatt, ICA på drygt 2,7 miljarder, Axfood på drygt 1,8 miljarder och Clas Ohlson som har brutet räkenskapsår gör ett resultat på 145 miljoner kronor på halvåret maj-oktober. Den positiva utvecklingen håller i sig, exempelvis rapporterar HM och Clas Ohlson försäljningsökningar med 13 respektive 14 procent under januari i år. Konjunkturinstitutets barometer visar att läget i detaljhandeln är mycket starkare än normalt.

- Handelns arbetsgivarorganisation Svensk Handel vidhåller frysta löner och har gett oss ett nollbud trots att fakta visar att det är strålande tider för handeln, säger Tommy Tillgren.

För ytterligare information, kontakta: Tommy Tillgren, andre vice ordförande och förhandlingsledare, Handels Tel: 070-575 73 68

Vinster i handeln Enligt Handelns Utredningsinstitut, HUI, ökade försäljningen i detaljhandeln samtliga månader under 2009, med undantag för februari. Nedan bolagens vinster, enligt rapporter på deras respektive hemsidor HM: Resultat före skatt var drygt 22, 1 miljarder kronor. Försäljningen under perioden 1 - 26 januari 2010 ökade med 13 procent.
KappAhl: Rörelseresultatet var 526 miljoner kronor (under tolvmånadersperioden som slutade den 31 augusti 2009). ICA: Rörelseresultatet var drygt 2,7 miljarder kronor.
Axfood. Resultatet var drygt 1,8 miljarder kronor. Clas Ohlson. Rörelseresultatet var 145 miljoner kronor delåret från och med maj till och med oktober. Försäljningen i januari 2010 ökade med 14 procent.