Strandade förhandlingar inom handeln

Förhandlingarna mellan Handels och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel om ett nytt avtal för butiks- och lageranställda har brutit samman.

- Vårt mål är fortfarande att teckna bästa möjliga avtal för våra medlemmar. Nu måste Svensk Handel klippa kopplet till Svenskt Näringsliv och istället fokusera på att få ett avtal med oss. Bollen ligger hos Svensk Handel, säger Lars-Anders Häggström.

Det är framför allt två frågor som gör att parterna inte kommer vidare: Löneökningen inklusive låglönesatsningen inom butiksavtalet, och frågan om bemanningsföretag. Beträffande lönefrågorna har parterna olika uppfattningar om såväl höjningsnivåer som tidpunkter då löneökningarna ska träda i kraft. Handels uppfattar arbetsgivarpartens bud som så lågt, att det inte är meningsfullt att diskutera frågan vidare, så länge ingen omsvängning sker. Dessutom uppfattar vi det som ett frontalangrepp på den solidariska lönepolitiken, regisserat av Svenskt Näringsliv.

När det gäller frågan om bemanningsföretag är Handels krav att anställda som är uppsagda på grund av arbetsbrist ska få rätt till återanställning, då arbetsgivaren vill ta in bemanningsföretag. I denna fråga har förhandlingarna kommit något närmare en lösning, men fortfarande finns avgörande delar som parterna inte är överens om.

– Utfallet för våra förhandlingar är helt avgörande för lönenivåerna för alla lågavlönade kvinnor inom LO. Här har vi LO-styrelsens enhälliga stöd, säger Lars-Anders Häggström.

Detta har hänt: Den 28 januari överlämnade Handels sina krav till Svensk Handel. Den 17 februari startade förhandlingarna.
Den 20 mars strandade förhandlingarna.
Den 22 mars varslade Handels om strejk med start den 1 april.
Den 23 mars utsåg Medlingsinstitutet medlarna Bengt KÅ Johansson, Christina Rogestam och Jan Sjölin till medlare i konflikten. Den 29 mars flyttade Handels fram strejkvarslet till den 8 april. Den 1 april bröt förhandlingarna samman och Handels sa upp avtalet.

Bifogas: Ursprungligt varsel den 22 mars Återtagande av varsel den 1 april Utökat varsel den 1 april

För ytterligare information, kontakta: Serkan Köse, pressekreterare, Handels, tfn: 072-210 65 10 Malin Brikell, vik. pressekreterare, Handels, tfn: 072-231 71 62